Uno

    Hej! Jag har under den senaste veckan läst en del om Civ.ing i Samhällsbyggnad, jag såg att man på KTH bland annat kunde läsa en master i "Civil and Architectural Engineering", det jag undrar då är vad man arbetar med efter denna utbildning? Har heller inte riktigt fått klart för mig hur det ser ut på arbetsplatsen, arbetar man under byggingenjörer? kan man med en master i Civil and Architectural Engineering möjligtvis jobba som arkitekt? Är helt enkelt bara förvirrad. Vad gör man som civilingenjör i samhällsbyggnad? Hur ser "hierarkin" ut på arbetsplatsen? Är man "högst upp" eller är man under arkitekten och byggingenjören i ett projekt? Tack på förhand!

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej, läs nedan svar från Teknikföretagen:

    Frågan är om KTH har bäst koll på vad studenterna på utbildningen arbetar med när de är klara med masterutbildningen. På länken nedan finns informationssidor om utbildningarna, både masterutbildningen och Samhällsbyggnad, civilingenjör 300 hp

    Master's programme in Civil and Architectural Engineering
    https://www.kth.se/en/studies/master/civil-and-architectural-engineering/description-1.198454

    Samhällsbyggnad, civilingenjör 300 hp
    https://www.kth.se/utbildning/civilingenjor/samhallsbyggnad/utbildningsbeskrivning-1.5480

    Och så svar från Sveriges Arkitekter, var god läs nedan:

    Hej,
    Det är en civilingenjörs master och om du har läst en kandidat i arkitektur (utan att ha tagit några extrakurser) är du inte behörig till att söka. Det är alltså ingen arkitektutbildningen och personen kan inte bli medlem hos Sveriges Arkitekter. Jag är ingen expert på hur civilingenjörer jobbar eller konstruktörer, men om du är i byggbranschen och jobbar som konstruktör jobbar man tillsammans med arkitekter och andra i byggindustrin och är en nyckel till att projektet går framåt. Konstruktörerna och arkitekterna är de personer som involveras först i byggprocessen.

    Precis som det står på KTH:s hemsida jobbar en person med denna master oftast på företag som Skanska, NCC, PEAB eller Trafikverket.

    Några av de arbetsrollerna som många har efter en examen på Civil & Architectural Engineering är:

    Constructor, designer, project developer, structural engineer, VVS and energy system, production engineer osv

    Om du vill veta mer om den branschen tycker jag du ska vända dig till en civilingenjör.
    Hoppas det var till någon hjälp!

    Och så svar från en Utredare från Sveriges Ingenjörer; var god läs nedan:

    KTHs svenska information länkar till samma engelska programinformation som ”Civil and Architectural Engineering”, men då under den svenska benämningen ”Husbyggnads- och anläggningsteknik”. Detta stämmer väl med min uppfattning (efter att ha läst programbeskrivningen och tittat igenom listan över obligatoriska/valbara kurser), att det är en rätt traditionell civilingenjörsutbildning i byggnadskonstruktion (givet att man är antagen till en civilingenjörsutbildning; i annat fall leder den till en master). Informationen på KTHs site om vari arbetet består säger ungefär vad jag skulle säga, så där har jag inget att tillägga.

    I Sverige är arkitektyrket visserligen inte reglerat, och det är därför inte uteslutet att en ingenjör, som det här handlar om, skulle kunna tänkas utföra arbetsuppgifter inom fältet arkitektur. Tanken är dock knappast att man förväntas – eller förväntas kunna – vara jämförbar med och kunna arbeta som arkitekter. Jämför sidan för det femåriga programmet i Arkitektur, där KTH uttryckligen skriver att: ”Utbildningen är utformad enligt ett särskilt EU-direktiv, vilket innebär att en examen från Sverige ger dig rätt att arbeta som arkitekt i länder där yrket är reglerat.”
    Jag hoppas att det gav dig någon vägledning.

    Med vänliga hälsningar

    Och så ännu ett svar - från Regionfastigheter i Skåne:
    Hos oss i Regionfastigheter passar denna kompetens i pågående byggprojekt på sjukhusområden, tåg- och spårvägsdepåer.
    Hierarkin är att projekten hos oss lyder under en byggprojektledare alt verksamhetsprojektledare.

    Hälsningar
    Enhetschef på Fastighetsutveckling

    Vägledare SYV

    Hejsan, ett svar (läs nedan) från Fastighetschef från Retionfastigheter:

    Många gånger arbetar man i fastighetsägande organisationer efter den utbildningen. Under de första arbetsåren är man ofta i en handläggande roll utan personalansvar, men relativt snabbt kan man komma in i arbetsledande chefsroller med ingenjörer och andra tekniker under sig. Alternativt finns en arbetsmarknad hos fastighetskonsulter som säljer tjänster till fastighetsägande organisationer. Fastighetsägande organisationer finns både inom offentlig sektor och det privata näringslivet. Ofta är huvudområdena oavsett huvudman fastighetsförvaltning eller fastighetsprojekt. Självfallet finns även arbetsuppgifter inom samhällsplanering, såväl hos stat och kommun som inom konsultledet.