oliko
    Hej! Jag är 15 år och ska börja gymnasium efter sommaren.
    Min dröm är att gå på en skola som ligger i Norrköping, men eftersom att jag bor i Stockholm så skulle det bli svårt då jag skulle behöva åka tåg varje dag vilket skulle kosta mycket pengar och ta lång tid.
    Eftersom att skolan inte erbjuder boende finns det något sätt att kunna få ett boende där, typ genom kommunen eller nått sånt?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det är tyvärr väldigt svårt som gymnasieelev att skaffa sig bostad på annan ort. Som icke-myndig får du inte ingå avtal så det är dina vårdnadshavare som får "gå i godo för dig" om du skulle kunna hyra bostad på annan ort. Dina vårdnadshavare kan också motsätta sig att du bor på annan ort. Det är dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor fram tills du fyller 18 år.
    Om dina vårdnadshavare tycker det är OK att du skulle bo på annan ort för att gå på gymnasiet, så får de anstränga sig och hjälpa till att ordna boendemöjlighet för dig. De kommer i vilket fall ansvara för att hyran betalas in och för att du inte stör grannarna och inte heller dina besökare gör det.
    Jag vet inte vilken gymnasieskola i Norrköping som du vill gå på, det finns 16 gymnasieskolor i Norrköping, se gymnasieguiden.se/Norrköping men tänk på följande: fram tills att du inte är folkbokförd inom rätt "upptagningsområde" så blir du prioriterad i andra hand när du söker till Kommunala gymnasieskolor (det betyder att det är först när deras egna elever, alla som är behöriga, kom in och efter det finns tom/ledig plats då kan de ta in en elev "utifrån" och detta även om du har mycket högre betyg i ditt slutbetyg från grundskolan). Däremot antar Fristående gymnasieskolorna alla elver i första hand (för att de har Riksintag).
    En annan sak jag vill framföra är att vår erfarenhet är att det är ganska vanligt (tyvärr) att eleverna som flyttade till annan ort för att gå på gymnasiet brukar efter några få månader längta hem... senare på hösten innan första terminen är slut vill ganska många flytta tillbaka hem till föräldrarna (de saknar sin familj och sina kompisar) och det brukar ofta lösas med att de för söka om till en annan utbildning till år1 och gå om årskurs 1 året därpå (och de blir med det ett år "försenade", kommer ut gymnasiet ett år senare än det från början var tänkt). Jag vill inte skrämmas och jag vet givetvis inte hur det blir för dig... jag berättar bara det jag, av erfarenhet, vet brukar inte sällan hända. Att flytta till annan ort och sedan hem igen innebär inte endast ett års försening i gymnasiegången utan även ganska stora kostnader både ekonomiska och "andra" (mycket ordnande och många timmars arbete som både du och dina föräldrar/vårdnadshavare får lägga ner).
    Med det sagt, så finns det elever som går på gymnasiet "på annan ort"; ofta är det elitidrottande ungdomar eller unga artister t.ex musiker och sångare som uppträder världen över och som går på spetsutbildningar för särbegåvade elever som är tvungna att läsa på annan ort för det finns ingen utbildning som passar deras situation på hemorten. Även elever som bor på enskilda gårdar långt ifrån städerna kan också ibland tvingas bo på skolorten, detta för att ingen gymnasieskola finns inom pendlingsavstånd, över huvudet taget. I sådana fall förstår man att eleverna måste bo på skolorten eller i alla fall inom pendlingsavstånd från skolorten för annars kan de inte gå på gymnasiet men du som bor i Stockholm har stora valmöjligheten vad gäller gymnasiet, det finns cirka 100 gymnasieskolor i Stockholm, kika gärna på
    gymnasieGuiden.se/gymnasieskolorna-Sthlm
    Jag bestämmer inte vilken gymnasieskola du ska gå på eller var du ska bo under din gymnasietid. Du har rätt att söka till vilken gymnasieskola du vill i hela Sverige och om du kommer in får du besked ANTAGEN. Men det är dina vårdnadshavare som bestämmer var du bor fram tills den dagen du fyller 18 år.
    Mitt förslag är därför att du börjar med att prata med dina vårdnadshavare; om de tycker att det är en bra idé att du flyttar till annan ort för att bo på gymnasiet, så får ni göra "allt ni kan" för att lösa boendesituation för dig men tänk också på att du måste också komma in, bli Antagen, till gymnasieskolan på annan ort vilket på förhand inte kan garanteras... Hur kan ni gå tillväga för att försöka hitta bostad för dig? Jo, kontakta den gymnasieskola där du vill läsa och fråga om skolan kan hjälpa på ngt sätt... Kontakta fastighetsägare: både kommunala och privata hyresvärdar; sök bland vänner och bekanta om någon av de kan hyra rum till dig eller bistå med tips/råd eller kontakter till andra personer som på ngt sätt skulle kunna hjälpa till.
    Jag hoppas att mitt svar blir på ngt sätt till hjälp för dig!

    Studie- och yrkesvägledare