Wabuu
    Hej!

    (Sorry för en väldigt lång text, men jag är otrolig förvirrad och behöver all hjälp som jag kan få!)

    Jag är en kille på snart fyllda 22 år, som har lite smått panik över min nuvarande livs- och studiesituation. På gymnasiet pluggade jag natur-samhäll med inriktning på politik och miljö, och efter studenten pluggade jag in natur-natur på Komvux. Jag avslutade gymnasieskolan med meritvärden som ger mig möjlighet att studera i princip vart som inom Sverige, men jag begränsas av mina bostadsköpoäng vilka omöjliggör studier i Stockholm samt även till viss del i Göteborg och Malmö.

    Efter studenten var jag inte direkt skoltrött, men jag hade ingen aning om vad jag ville bli. Jag flyttade hemifrån för första gången och stack till Spanien, där jag jobbade som telefonförsäljare och levde ett allt för dyrt festliv i ett halvår. Därefter flyttade jag hem igen och fick jobb på en matbutik, där jag snart hade blivit befordrad och stannade kvar i ett halvår. Därefter var det dags för mig att börja studera.

    Då jag alltid haft ett väldigt stort intresse för att designa städer ända sedan jag var liten, (byggde först städer i Lego till att börja experimentera med dataspel såsom SimCity och Tropico), ville jag gärna plugga något som kunde få in mig åt detta håll i yrkesvärlden. Och då ämnen såsom Geografi, Biologi, Politik och hållbar utveckling, Samhällskunskap samt Miljö- och energikunskap var mina favoritämnen på gymnasiet, så ville jag allra helst utbilda mig med något som kunde ge mig en titel som "hållbar stadsarkitekt" eller "stadsplanerare för hållbara städer".

    När man inte riktigt vet vad man ska studera är universitetens hemsidor och kataloger en djungel av osäkerhet och förvirring. Alla lovar både det ena och det andra, och alla utbildningar är bäst inom just sitt område. I slutändan så fick jag upp ögonen för Samhällsplanerarprogrammen och Arkitektutbildningarna. Jag är inte en överdrivet kreativ person, och jag har aldrig haft några hobbys såsom att måla, rita, sy, skulptera, bygga eller något liknande. Däremot så vill, och förmodligen måste, jag ha ett yrke som tillåter och uppmanar till en slags artistisk frihet eller ett kreativt experimenterande. Därför verkade Samhällsplanerarprogrammet lite för "fyrkantigt" för mig, då det oftast leder till jobb på Trafikverket eller olika kommunkontor där nått bostadsområdet ska ändras lite. Jag vill också gärna kunna forska inom det jag studerat, (helst samtidigt som jag jobbar med ämnet), och kunna satsa på en internationell karriär. Därmed blev det Arkitekt.

    Arkitektutbildningen i Umeå lät mest intressant med sin internationella miljö, engelska undervisning och master inom "Arkitektur och samhällsbyggnad." Så förra sommaren bar det av upp mot Umeå, och det är här som jag är just nu. Dock så var jag aldrig helt införstådd om den stora skillnaden mellan Sveriges klassiska arkitektutbildningar och de som kallas "Arkitektur och teknik" alt. "Civilingenjör Arkitekt". Inte heller någonstans stod det att just Umeås arkitektutbildning är Sveriges mest konstnärliga och pedagogiskt "experimentande". Jag som aldrig varit fullt så kreativt intresserad av ritteknik, materialutforskning och modellbyggande förstod ganska tidigt att jag egentligen hamnat ganska fel. Nu är jag också fullt medveten om att första årets "fundamentals" är betydligt mer flummigt än det som kommer att komma efter, men för mig så har detta fått mig att börja tänka om helt.

    Arkitektyrket - och speciellt om du vill ha en karriär där du kan profilera dig - är väldigt konkurrensbetonat. Jag har inte haft någon motivation att göra något mer än det som krävs för att "få godkänt", jag har inte tyckt att det varit speciellt kul och jag har mest känt mig förvirrad. En väldigt svår känsla för någon som väldigt gärna vill göra karriär inom sitt område, och som alltid varit van att nå ganska långt inom allting som man provat på hittills. Vid närmare eftertanke borde jag nog valt Arkitektur och Teknik från första början, men denna känsla fick mig att riktigt hoppa ned och undersöka sidor såsom framtid.se samt studera.nu på riktigt.

    Med utvecklingen av AI, ett hårdnande arbetsklimat och vad som ser ut att kunna bli en nedåtgående ekonomi är det viktigt att kunna ha ett jobb som man tycker är kul, kan göra karriär, som inte är fullt så ersättningsbart, och vars behov för kommer fortsätta att vara stort även långt in i framtiden. Stadsarkitektyrket är definitivt ett sådant, och om det finns något sätt att nå en karriär inom design av hållbara städer utan att gå arkitektprogram så tar jag jättegärna emot dessa tips! För här står det nämligen ganska still.. Men jag har även börjat blicka tillbaka mot vad jag tyckte var kul under gymnasiet!

    Därför funderar jag nu på att satsa på en civilingenjörsutbildning inom just grön stadsutveckling eller utveckling av förnybar energi. Dock så tycker jag det är lite oklart exakt vad en civilingenjörsutbildning innebär. Visst det är ett utstakat nischat program som ger dig en yrkestitel inom just det området, men vad är egentligen den riktiga skillnaden med de som går 5 år på civ.ing. mot de som studerat en vanlig kandidat med master? Spelar det verkligen någon roll på arbetsmarknaden? Det verkar ju som att intresset för att anställa civilingenjörer är enormt, men borde det inte i realiteten vara lika attraktivt att anställa någon även från de andra utbildningarna? Vi säger att jag pluggar en kandidat i Miljövetenskap och tar en master inom Förnybar energi. Vad är då skillnaden i möjligheter, lön, konkurrens och "framtidssäkring" mot en som t.ex. pluggat civil.ing. inom Energiteknik eller Energisystem? Överlag så tycker jag ju att de vanliga kand+mast-utbildningarna låter roligare, men måste ju också tänka på att jag ska kunna vara attraktiv på arbetsmarknaden även om 40 år.

    Men själva anledningen till att jag snöat in på just civilingenjörsutbildningarna är inte enbart för att de verkar vara konkurrenskraftiga och möjliggör vidare forskning inom ämnet, utan också för att de verkar möjliggöra en viss grad av kreativt experimentande. De yrkesexempel som listats på universitetens hemsidor, tillsammans med det faktum att man nischar in sig på ett väldigt specifikt område, verkar göra det till ett väldigt kreativt yrke. Kanske inte kreativt i "klipp och klistra"-graden, men kreativt på det sätt att du får väldigt stort spelrum i själva problemlösningen och produktutvecklingen. Stämmer detta? För tänker i sådant fall att detta är en mer kreativ typ av utbildning/yrke som passar mig mer.

    Jag vet att ni som SYV endast ska vägleda mig, men om ni har specifik expertis inom någon av just de följande utbildningar jag funderar på så får ni jättegärna reflektera kring om ni tror att de passar eller ej.

    De utbildningar jag funderar på är:
    UMEÅ: Energiteknik (civ.ing.), Industriell ekonomi (civ.ing.), Miljövetenskap (kand+mast) samt Biologi och geovetenskap (kand+mast).
    LINKÖPING: *Energi-miljö-management* (civ.ing,), Industriell ekonomi (civ.ing) samt Miljö, klimat och hållbar utveckling (kand+mast).
    UPPSALA: Miljö- och vattenteknik (civ.ing.), Energisystem (civ.ing.), System i teknik och samhälle (civ.ing.) samt Biologi och miljövetenskap (kand+mast).
    LUND: *Ekosystemteknik* (civ.ing.) samt Naturgeografi och ekosystemvetenskap (kand+mast).
    GÖTEBORG: *Globala system* (civ.ing.), Samhällsbyggnadsteknik (civ.ing.) samt Hållbar utveckling, samhällsförändring och klimatomställning (kand+mast.).

    Denna lista är ett resultat av noggranna efterforskningar, och jag tycker de ger en ganska bra bild av vägen jag funderar på att gå. Om någon har några tankar kring detta eller kan till och med några ytterligare förslag på utbildningar, så är detta mer än välkommet. De utbildningar jag funderar mest på har jag markerat med * *, men jag vet som sagt inte ens om dessa är rätt väg att gå för mig - så är tacksam för all hjälp och guidning som jag kan få.

    Har ännu inte hoppat av arkitektprogrammet på grund av all osäkerhet som finns. Trivs dock inte - trots att jag fått väldigt många vänner och att jag älskar Umeå som stad. Vi får se vad framtiden har att erbjuda, men jag vill passa på att tacka dig om du tagit dig tid att läsa igenom allt detta.

    Önskar er alla en trevlig dag! :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Tack för att du delar din situation och dina tankar med oss. Det låter som att du har en spännande, om än utmanande, tid framför dig där du utforskar olika möjligheter inför din framtid. Att välja rätt utbildningsväg är inte alltid lätt, speciellt när man har många intressen och ambitioner. Det är dock positivt att du har en klar bild av vad du tycker om och vad du eventuellt vill göra i framtiden.

    Baserat på det du berättat om i din fråga verkar ditt intresse för hållbarhet, stadsplanering, och kreativ problemlösning vägledande för dina framtida studieval. Civilingenjörsutbildningar är kända för att vara krävande men också mycket givande, och de kan definitivt öppna upp för en internationell karriär och möjligheter till att, på sikt, kunna bli en forskare. Civilingenjörsutbildningar tenderar att fokusera på teknik och vetenskap men innehåller ofta även element av kreativitet och innovation, särskilt när det gäller att lösa komplexa problem inom hållbar utveckling och miljöteknik.

    Skillnaden mellan en civilingenjörsutbildning och en kombination av kandidat- och masterprogram kan vara svår att definiera strikt, men generellt erbjuder civilingenjörsprogram en bredare teknisk grund genom en stark koppling till industri och näringsliv, vilket kan vara fördelaktigt på arbetsmarknaden. Dessutom är civilingenjörsutbildningarna ofta mer strukturerade och fokuserade på ingenjörskonst och teknik, vilket kan leda till en djupare teknisk kompetens. Jag tänker också på följande: det kan inte på förhand garanteras att komma in på masterprogrammet. Att man blir behörig till masterprogrammet gör att man kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats; urval till utbildningar på avancerad nivå (t.ex masterprogram) brukar göras på det totala antalet högskolepoäng och mycket längre utbildning än kandidatprogrammet kan krävas för att faktiskt få plats på masterprogrammet; den totala utbildningslängden kan med det bli ganska omfattande (mycket längre än fem år).

    För de specifika utbildningarna du nämner, som "Energiteknik", "Industriell ekonomi", "Miljövetenskap", och "Biologi och geovetenskap", samt de civilingenjörsprogram med fokus på hållbarhet och miljö som erbjuds vid olika universitet, verkar de alla relevanta utifrån dina intressen och mål. Varje program har sina unika styrkor och fokusområden, och valet mellan dem beror i slutändan på vilken inriktning du känner mest för och vilken typ av karriär du vill ha.

    Det kan också vara värt att överväga möjligheten att kombinera dina intressen på ett tvärvetenskapligt sätt. Till exempel kan du kombinera studier inom arkitektur eller stadsplanering med hållbarhetsteknik eller miljövetenskap för att skapa en unik profil som matchar dina karriärmål. Många universitet erbjuder möjligheter till sådan tvärvetenskaplig studiegång, antingen genom dubbla examensprogram eller genom valbara kurser som man kan läsa inom eller utanför sitt "huvudprogram".

    Om du är osäker på vilket program som passar dig bäst kan det vara en bra idé att prata med studievägledare vid de universitet du är intresserad av, samt att nå ut till nuvarande studenter eller alumner från de programmen för att få insikt i hur utbildningen ser ut i praktiken och vilka möjligheter den har lett till för dem. Många universitetsutbildningar i Sverige har de så kallade "studerande-ambassadörer" som är studerande som fått i uppdrag att vara "ansiktet utåt" för sin utbildning och bland annat besvara frågorna från de som är intresserade av deras utbildning.

    Kom ihåg att din utbildningsväg inte behöver vara linjär eller begränsad till en specifik disciplin. Många framgångsrika karriärer bygger på en kombination av olika kunskapsområden och erfarenheter, och din unika bakgrund och intressen kan bli din största tillgång.

    Lycka till med dina beslut, och jag hoppas att du hittar en väg som känns rätt för dig. Du är på en spännande resa, och det är viktigt att komma ihåg att utforska och vara öppen för nya möjligheter vilket kan leda till spännande karriärvägar.

    Studie- och yrkesvägledare