Elisabeth W

    Hej. Jag är så otroligt intresserad av personlig utveckling och vill ändra yrkesbana och arbeta med någon slags coaching mha visualisering och positiv psykologi. Vilken utbildning är bäst? Hur ser det ut med jobb inom det ut med jobb i framtiden? Och vad tjänar man i timmen tex?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    kika gärna på framtid.se/yrke/psykologisk-coach och exempel på utbildningen som kan leda till det yrket är utbildning är Programmet: Kognitiv-neurovetenskap i Skövde men även andra akademiska utbildningar kan leda till att man får en chans att jobba inom yrket Psykologisk coach
    Utbildningar som kan leda dig mot dina karriärmål kan även finnas inom yrkeshögskola och hos privata utbildningsanordnare t.ex hos Vealearn Utbildning, se framtid.se/studier/privata-utbildningar/vealearn-utbildning
    Vad gäller Yrkeshögskola, se exempel på vad som kan finnas inom utbudet av utbildningar:
    utbildning/vasteras-yrkeshogskola/socialpedagog-inriktning-KBT
    För information om fler YH-utbildningar var god gå in på yhguiden.se
    Du frågar också hur mycket man tjänar i timmen? Den frågan kan jag tyvärr inte besvara för att det beror helt på: om du lyckas bli anställd med månadslön är det en situation, men om du startar eget då måste du attrahera betalande kunder och det kan, på förhand, inte garanteras att det kommer finnas kunder som både behöver dina tjänster men också har råd att betala.
    Var kan man bli anställd inom det område som du är intresserad av? Jag är inte expert på det område utan en allmän studie- och yrkesvägledare, så min första tanke är: försök hitta några personer som idag jobbar med det du vill jobba inom och fråga om deras arbetsvillkor och deras lön. Jag tror man kan t.ex få anställning som Arbetsförmedlare (om man har 3-årig akademisk utbildning i bagaget och inom den utbildningen eller utanför den utbildningen har även kunskap inom coachning och positiv psykologi). Arbetsförmedlingen har många olika avdelningar och man kan säkert (i alla fall på sikt) hitta en plats inom AF där man inom sin roll som Arbetsförmedlare även har användning av sina kunskaper inom coachning och/eller positiv psykologi).
    Annars, så kan det finnas olika projekt som riktar sig mot arbetssökande, eller mot "hemmasittande" ungdomar; kika t.ex på yrke/KAA-ansvarig (varje svensk kommun är skyldig att ha en plan för insatser för att hjälpa ungdomar mellan 16 och 20 år som inte går i skola och inte aktivt söker jobb). Så, min tanke är att med kunskaper inom coachning och/eller positiv psykologi borde möjlighet finnas att få jobb i ngt projekt eller anställning som KAA-ansvarig i någon kommun.

    Studie- och yrkesvägledare