:-)

    Hej, som rubriken lyder är min fråga Kan man få studiemedel även om man har otillräckliga studieresultat? anledning till varför jag inte fick godkända betyg när jag sist läste med studiemedel var sjukdom (dock har inte läkarintyg för att bevisa det) och att jag har kommit fram (under studiernas gång) att jag inte är intresserad av just det jag läste då. Vad kan jag göra för att kunna få studiemedel "tillbaka"?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det är CSN som tar beslut i frågor om ekonomisk studiestöd, bland annat om studiemedel. Se om du kan få Intyg eller andra bevis på dina hälsoproblem; enligt min erfarenhet borde det underlätta att försöka få igenom någon sort undantag - du kan i vilket fall skriva ett personligt brev till CSN och förklara din situation och varför du missade uppnå tillräckliga studieresultat; jag kan dock inte lova dig att CSN kan göra undantag och bevilja dig studiemedel trots otillräckliga studieresultat.
    Att studera i hög takt och jobba samtidigt förstår jag är svårt. Då kanske man kan jobba först och spara pengar för att sedan ha råd att studera (det är ett förslag som du kan ta ställning till). Ett annat förslag är att du försöker få ekonomisk hjälp från din familj (kanske låna pengar hos dina familjemedlemmar och några vänner, så betalar du tillbaka när du senare har råd - också bara ett förslag för dig att fundera över).
    De som inte jobbar på CSN kan ju inte fatta beslut och bevilja dig studiemedel. CSN håller sig till den existerande regelverket och agerar och fattar beslut enligt de regler som finns. Ibland kan CSN bevilja undantag men det får man fråga CSN om. Skicka ett brev till CSN + bifoga alla intyg och bevis på varför du inte klarade av dina tidigare studier i tillräckligt hög omfattning, det är det bästa rådet jag kan ge dig.
    Annars, så är den krassa verkligheten den att alla studier på högre nivå än grundskola är i Sverige icke-obligatoriska och bedrivs därför "i mån av möjlighet"; på "ren svenska" kan det tyvärr betyda bland annat följande: har man inte råd att studera, då studerar man inte. Tyvärr kan det bli så. Jag beklagar detta men vet inte hur jag kan hjälpa till mer än att förklara hur det ligger till och komma med några få förslag (se ovan). Jag hoppas att det löser sig för din del. Du får gärna återkomma och berätta hur det går.

    Studie- och yrkesvägledare