Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    meritpoäng för moderna språk eller för engelska eller för högre mattekurser kan man definitivt inte få för icke-svenska kurser (detta bland annat för att betyget i kursen som ger meritpoäng måste också räknas in i den sökandes jämförelsetal). Och betygsskalorna och betygskriterier är olika i olika länder.
    Vad gäller behörighet, så finns det svenska högskole-universitetsutbildningar som för särskild behörighet kräver godkänt betyg i moderna språk 3, de utbildningar är inte många men de finns, t.ex är det utbildningar som leder till yrket Språklärare eller utbildningar på internationella program, eller program med språkinriktning eller med någon sort internationell inriktning. Söker personen till en sådan utbildning där Franska 3 krävs för särskild behörighet och om hen inte har ett svenskt gymnasiebetyg i Franska 3 eller i en högre kurs, t.ex Franska 4 eller Franska 5, 6 eller 7, då rekommenderar jag att den sökande kontaktar antagningsgruppen/antagningsenheten på det lärosäte dit hen vill komma in och be om svar och om särskild bedömning av behörigheten.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare