Robban

    Hej! Har en 18 åring på folkhögskola, allmän kurs. Hen orkar bara gå halva dagar, dvs förmiddagar. Pga Autism, adhd, depression blir hen mycket uttröttad. Klarar heller inte av att äta lunch på skolan. Hen behöver gå deltid och skolan håller med. Men problemet är att skolan bara tar bort ett block/ ämne i taget. Dvs 50% tar de bort svenska, so och na ämnena i sin helhet. Och blocken ligger oftast på heldagar. Och vårt problem är att hen orkar gå alla dagar men bara halvdagar. Accepterar vi deltid återstår matte och engelska och skolgång 2 dagar i veckan. Det blir väldigt lite skolgång. Nu fortsätter hen att gå halva dagarna, men jag tror att efter en eller två terminer får man inte fortsätta om man ”ska gå heltid” men har så mycket frånvaro att man inte når godkänd närvaro i blockämnena. Vad gör vi då? Skolan sade först att man kan gå om ett år, men det blir ju samma sak. Hen kan gå halva dagar och får inte närvaro i blockämnena igen. Så det är ingen lösning. Då föreslår skolan att hen får byta skola om hon inte klarar detta upplägg. Men till vad? Nästa år är hen 19 år och kommer troligen få betyg/ godkänt/ eller vad man nu får? I matematik 1 och engelska 6. Hur kommer man vidare? Det här är den enda folkhögskolan i närheten.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en svår situation du beskriver. Du nämner bland annat att den folkhögskolan som den studerande går på är den enda i närheten; folkhögskolorna utanför stora städer brukar ofta ha internat (studerandeboende), så kanske kan ni hitta en folkhögskola som kan erbjuda ett upplägg som passar och hen som studerar kan i så fall bo på skolans internat/studerandeboende.
    Jag kan inte påverka skolans upplägg och jag tror inte du kan göra det heller. Prata med skolans rektor och fråga om de kan på något sätt anpassa (fixa) sitt upplägg så att det passar bättre? Svaret kan tyvärr bli Nej. Den studerande är ännu i "gymnasieåldern" så jag undrar om hen kan byta från en folkhögskola till gymnasieskola, t.ex till Individuellt alternativ (IMA), se information om det programmet på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA
    IMA
    är en mycket flexibel utbildning där eleven kan kombinera läsa en kurs eller flera gymnasiekurser med praktik och göra olika upplägg utifrån elevens unika behov. Kontakta utbildningsförvaltningen i den kommunen där den studerande är folkbokförd och fråga om möjlighet att skriva in honom/henne på IMA.

    Studie- och yrkesvägledare