Sandra
    Vi har inte pratat om gymnasiet än i skolan, så jag sökte upp mycket själv. Jag förstår det mesta men det här med engelska 5 och 6, samhällskunskap 1b och 2 osv.. Vad betyder det och vilka av de ska man välja? Är engelska 5 lättare eller svårare än engelska 6? Varför ger båda 100 poäng om de båda är i olika nivåer? Lär man sig samma sak eller olika saker?
    • Anna : Vilket gymnasieprogram är du i första hand intresserad av?
    • : Jag är mest intresserad av ekonomiprogrammet.
    • Anna : Är det inriktning Ekonomi eller Juridik på Ekonomiprogrammet ?
    • Anna : Om ekonomiprogrammet läs på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK
    • : Riktning i ekonomi, jag tror iallafall det, båda låter kul. Har inte riktigt bestämt mig ännu :/
    • Anna : Om du kommer in på gymnasiet som erbjuder båda inriktningar på EK, kan du bestämma dig ang.inriktning under årskurs 1; inriktning på EK läser man från år 2.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,
    Engelska 5 är en Obligatorisk kurs på alla nationella svenska gymnasieprogram.
    Engelska 6 är en Obligatorisk kurs på alla Högskoleförberedande nationella svenska program.
    Eng.5 är inte valbart, utan läses på alla nationella program. Eng.6 kan väljas till på de program där endast eng.5 är en obligatorisk kurs.
    Eng6 är en svårare kurs, som läses efter eng5 och som baseras på det man lär sig inom eng 5.

    ********

    Samhällskunskap 1b består av 2 små kurser: Samhällskunskap 1a1 och 1a2.
    Samhällskunskap 2 är nästa kurs, efter samhällsk.1b, som är svårare och baserar sig på samhällsk.1b.
    På alla yrkesprogram läser man samhällskunskap 1a1.
    På alla högskoleförberedande program - en större kurs Samhällsk 1b.
    Samhällsk.2 är en obligatorisk kurs på inriktningen Samhällskunskap på Samhällsvet.programmet. På andra utbildningar kan man - om gymnasieskola kan erbjuda det - välja läsa samhällskunskap 2.

    ********

    100 poäng = 100 undervisningstimmar (det är alltså "mått" på hur Stor kursen är). En 100 p. kurs motsvarar heltidsstudier i fem veckor (studieinsats på 200 timmar, av dem 100 timmar lektionstid + 100 timmar självstudier/läxor/grupparbete utanförskolan mm.).

    Om Ekonomiprogrammet
    Se gärna Programplan för EK

    För att uppnå kraven för examensbevis från Ekonomiprogrammet

    måste man få betyg i alla gymnasiegemensamma kurser + i alla programgemensamma kurser + i Alla kurser inom En av Inriktningar + tillräckligt många kurser inom Programfördjupningen + 200 poäng /2 st 100p.kurser eller fyra st. 50p.kurser/ inom Individ.val + får godkänt betyg i GA, gymansiearbete (totalt 2500 betygsatta poäng).
    Av dem får man ha max 10%, dvs 250 p. F, alltså kurser med icke-godkända betyg, men inte i vilka kurser som helst. Svenska 1,2och3; eng 5 och 6, matematik 1 samt GA, gymnasiearbete måste man tvunget ha godkända betyg i. Av andra kurser kan man ha upp till 250p. f betyg.

    Det man på Ekonomiprogrammet väljer är

    1. Inriktning (och då läser man Alla inriktningskurser inom den inriktningen)
    2. Tillräckligt antal kurser inom programfördjupningen (på EK är det 300 poäng, 3 st. normalstora kurser - från lista på Vilka kurser som Får läsas som programfördjupande på Ekonomiprogrammet; vilka kurser det är - kan du bl.a se i Programplanen för EK >>)
    3. 200 p. Individuellt val (vilka kurser som helst, men i praktiken endast av dem som just din gymnasieskola kan erbjuda)
    4. Tema för Gymnasiearbete.

    • : Tack Anna det förklarade väldigt mycket! Men har ett par till frågor: Kan man säga att ju högre siffra det kommer desto djupare studerar man i ämnet och desto svårare blir det? Och hur många ämnen kan man välja och vad är max på hur många kurser man kan välja?
    • Anna : Ja, ang. högre siffra, så kan man säga det, Matematik 3 är svårare än Matematik 2; och Matte 2 är svårare än matte 1. Innehåll i alla kurser i just matte kan man se på www.matteboken.se - ang. valbara kurser, så är det i mångt och mycket upp till vad just din gymnasieskola kan erbjuda. Till år1 väljer man Modernt språk på Ekonomiprogrammet - vilket modernt språk man ska läsa... de övriga valbara kurser brukar väljas under årskurs 1, inför år 2.
    • : Okej! Tack så mycket för de snabba svaren!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    Läs alla kommentarer