E-M

    Hej! Vi bor nära Lund och Malmö, men alltså inte i dessa kommuner. Vårt barn har autism och skulle behöva gå på förstärkt gymnasieprogram (start hösten-25), vilket verkar finns på Latinskolan i Malmö och Polhemsskolan i Lund. Hur kommer man in på dessa program? Går man efter meritvärde (och vad ligger det på?) eller tas bara de ungdomar som bor i Lund eller Malmö emot? /E-M

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej och tack för din fråga!
    Vi har nu fått ett svar från Planeringssekreteraren Gymnasie- och vuxenutbildningsförvaltningen i Malmö stad som lyder:
    "Hej!
    Söker man IMA förstärkt mot program i Malmö men är folkbokförd i annan kommun kan man endast bli mottagen i andra hand, dvs i mån av plats. Jag vet inte hur det ser ut med söktrycket till Polhemsskolans 4-åriga program,
    men IMA förstärkt mot estetiska programmet på Malmö latin har många sökande och det är inte så sannolikt att man får en plats om man bor utanför Malmö."
    *** **** ***
    Vi på FRåGA SYV försöker få fram fler svar på din fråga och återkommer här i "tråden" så fort vi kan.
    Mvh

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen,
    vi har nu fått svar från Polhemsskolan som lyder:
    "Hej! Eleven söker som vanligt via Skanegy. Polhemskolan erbjuder Samhällsvetenskapsprogrammet och Latinskolan erbjuder Estetiska programmet – tänker att elevens intresse för de olika kurserna är viktig."

    Hej igen!
    nu fick vi svar från Utbildningsförvaltningen, Lunds kommun - läs deras svar, nedan:
    "Man ansöker till våra utbildningar och ansökan görs via elevens hemkansli. Ungdomen och hens föräldrar är välkomna att kontakta oss via mail, [email protected]."

    Hej igen!
    idag fick vi svar från bitr.rektor på Latinskolan i Malmö; läs hennes svar, nedan:
    "Man ansöker som vanligt och sedan blir man kallad på intervju. Jag vet att antagningen primärt har haft fokus på elever från Malmö stad men vi har elever hos oss på vårt förstärka program från olika delar av Skåne. Viktigast är att man har ett intresse för de estiska kurserna samt att man har gymnasiebehörighet eller nära gymnasiebehörighet. Målet är att få en examen inom 4 år.
    Bara återkom om du har några fler frågor och du får gärna prata vidare med vår SYV Maria Lind".