Linus
    Hej!

    Planerar söka till läkarprogrammet i Lund inför VT 2022. Antagningspoängen var förra året 21,77 och jag har 21,59 alltså ligger jag 0,18 ifrån förra året. Det jag undrar är hur stor är chansen skulle någon tro att jag kan komma in. Jag vet såklart att det är väldigt svårt att veta och man kan endast spekulera men hade ändå velat höra era tankar om vad ni själva hade trott att möjligheten är att det skulle sänkas så mycket. För jag tänker att de senaste åren har allt flera sökt till att studera vidare sen Corona inträdde i landet vilket har varit säkerligen en faktor till ökningen. Så min fråga är borde jag fortsätta hopps eller borde jag inrikta mer på att det kommer troligtvis inte hända och börja planera för vad jag ska göra då jag inte kommer in i Lund?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,

    precis som du själv skriver, så kan ju ingen veta vilka som kommer att söka och vilka meriter de kommer att ha. Under hösten gör många prövningar för att höja sitt meritvärde (med de höjda meritvärdet kommer de prövas i BII, kompletteringsgruppen). Har du resultat från högskoleprovet, kommer du att prövas även i HP-urvalet? Om du kan - höj ditt meritvärde, t.ex se om du kan göra prövning i någon kurs så att du skulle kunna ha betyget innan 1 december 2021 för att komplettera med det betyget.
    Sök också till flera orter, om du kan tänka dig läsa på andra lärosäten än på Lunds universitet.
    Vilka läkarprogram som gör antagning till läkarprogrammet till VT-22 ser du i listan på studera.nu/jamfor-utbildning/?q=l%C3%A4karprogrammetVT22

    • : Hej!
    • : Förstår såklart att det inte går att veta men tänker på att höra hur ni spekulerar inför VT och ifall ni tror der sänks eller inte och om jag ens har en chans att det skulle sänkas 0,18 på ett år, om det ens går.
    • Mikael : Antagningsgränser går upp och ner och det är många olika faktorer som samverkar- antal platser på utbildningar kan ändras, hur populär utb är ändras också, även bostadssituationen påverkar: om det är lättare eller svårare att få boendet på den orten. Det är för många faktorer som samverkar och tillsammans påverkar- så vi kan tyvärr inte säga någonting alls som svar på din fråga . Kontakta antagligen på det aktuella lärosäte och se om de har ngn kvalificerad gissning att komma med.
    • : Fast finns det något som talar för att antagningsgränserna kommer att sänkas i jämförelse med VT2021 efter de flesta jag har pratat med tror själva de kommer att höjas pga Corona och att det nya formen av läkarprogrammet som har börjat
    • Anna : Om jag blir tvungen att gissa så skulle jag hålla med om att jag tror antagningsgränserna kan höjas, bl.a pga vi vet att ett (okänt) antal sökande har väntat med att söka till läkarprogrammet tills det blev det nya 6-åriga programmet. Och pga "corona" så de som tänkte jobba ett eller ett par år efter gymnasiet innan de ska fortsätta studera, kanske inte fick ngt jobb och ska söka studier i stället. Men eftersom många faktorer samverkar, så kan man inte veta säkert. Vi håller tummarna för dig!
    • : Aha okej men vad finns det som talar för att det hade kunnat sänkas?
    • Anna : Nu är det rena spekulationer från min sida... :) - men om jag måste hitta faktorer som kan bidra till sänkningen av antagningsgränsen, så skulle jag säga Distansundervisning på gymnasieskolorna under våren 2020 och under läsåret 2020-2021. P g a distansundervisning fick en del elever lite sämre studieresultat (lägre betyg än de annars kunde få).
    • : Hej tack så mycket för svaren. Får nog bara acceptera att det troligtvis kommer att höjas eller vara ungefär detsamma som VT 2021 så får nog rikta in mig på andra städer, men återigen tack så mycket för svaren
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer