Elev

    Hejsan jag läste att man kan få dispens för att få läsa på komvux om man är under 20. Men man måste få höra av sig till en studie och yrkesvägledare men vart ska jag höra av mej till en syv? Jag har inte gått på gymnasiet och har nu kommit på vad jag vill läsa, så hur gör jag ?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda!
    Som regel kan du börja läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år och innan dess har du möjlighet att bli antagen till gymnasiet (ungdomsgymnasiet) och till folkhögskolorna.
    Ang."dispens" eller undantag så är det en svår fråga... Utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd kan köpa plats åt dig på komvux, men det händer rätt sällan att sådant görs.
    Du skriver i din fråga: "man måste få höra av sig till en studie och yrkesvägledare" men var har du läst den informationen någonstans?
    Jag kan tänka mig att om du nu har missat att påbörja gymnasiet i höstas, och nu måste vänta hela vårterminen och sommaren på att kunna börja läsa på komvux till nästkommande höst, och om du samtidigt inte har möjlighet att börja läsa på en folkhögskola under våren, så kan du argumentera att du kommer ha  lång "dö-tid" när du vill men inte kan studera i en hel termin + en del av sommaren eller t o m hela sommar (om komvux-kurser i din kommun börjar i slutet av augusti blir det i så fall cirka 8 månaders väntetid för dig), och det skulle i så fall kunna utgöra grund för "dispens".

    Mitt råd är att du vänder dig till utbildningsförvaltningen i den kommunen där du är folkbokförd. Du kan givetvis även kontakta SYV på komvux (i den kommunen där du är folkbokförd, som kallas för "hemkommunen", även om du skulle bo i en annan kommun); SYV-en på komvux kan förhoppningsvis ge dig en exakt hänvisning om vem på utbildningsförvaltningen du bör kontakta.

    Om du inte lyckas få igenom ett undantag och tvingas vänta på att kunna börja läsa på komvux, vill jag råda dig att bedriva självstudier (t.ex finns bra sida för att läsa matte - www.matteboken.se); och om du anser att du skaffar dig tillräckliga kunskaper i t.ex matematik1-kursen, så kan du kanske hinna göra en Prövning under våren. Prövningsbetyg kan tas in i examensbevis från komvux.

    Under tiden du väntar på att uppnå ålder för att kunna läsa på komvux:
    boka tid med SYV på komvux för planering och för hjälp i att göra ansökan till hösten eller så kanske din hemkommun har sommarkurser på komvux, så det är i så fall bra om du kan börja läsa så snart efter 1 juli som möjligt, men Ansökan måste du göra tidigare. Ansökningsperiod till sensommar/höst på komvux kan ligga redan i mars (olika i olika kommuner). Så, ta reda på när ansökningsperiod ligger i din "hemkommun"; gör planering av studierna tillsammans med SYV på komvux.
    Om du berättar om vad du vill studera (vilket yrke du siktar på), kan vi kanske ge dig ett bättre svar och fler tips! Passande utbildning kan finnas inom folkhögskola och där är du tillräckligt gammal redan nu för att kunna börja läsa.

    Liselotte