Lindis

    Hej! Är en person som läser till mellanstadielärare. Men har alltid varit nyfiken på att jobba på myndigheter också. Då lärarprogrammet går långsamt har jag börjat fundera på att läsa fler distans kurser. Läste precis klart ujiken från lundsuniversitet och gick super! Därav skriver jag till er och undrar vad för kurser ni kan rekommendera att läsa för att kunna jobbade på myndigheter?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej; det finns olika myndigheter och olika tjänster och arbetsuppgifter inom varje myndighet. Titta gärna på följande yrkespresentationer:
    framtid.se/yrke/studiestödsutredare
    framtid.se/yrke/handläggare
    framtid.se/yrke/beslutsfattare-migrationsverket
    framtid.se/yrke/utredare
    framtid.se/yrke/utredare-FK
    framtid.se/yrke/utredare-skatteverket
    Vilken utbildning man "behöver ha" för att kunna få jobb på en myndighet är väldigt svårt att svara på; detta på grund av att yrken är icke-reglerade och det är upp till arbetsgivare att bedöma med vilken utbildning de vill anställa. Allmänt, så tycker jag att juridiska kunskaper och studier i utredningsmetodik och i olika aspekter inom samhällskunskap är mycket värdefulla om målet är att få "jobb på en myndighet".
    Du får annars gärna kika på jobbannonserna (platsannonser om lediga jobb) för att se vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar.

    Studie- och yrkesvägledare