Elev

    Jag ska flytta till Tyskland i nästa år och jag läser stylistprogrammet i första året. Jag har kollat om det finns gymnasieskolor som har mitt program i Tyskland och jag hittade ingen som har. Jag tänker inte hoppa av skolan men jag skulle vilja veta om det det finns distans yrkesutbildning som har mitt program?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr, så tror jag inte att det finns. Jag förstår det som så att du läser på en gymnasieskola och läser på ett yrkesprogram. Gymnasiala yrkesprogram ges i Sverige inte på distans. Det blir därför tyvärr inte möjligt för dig att läsa den utbildningen på distans.
    Du får gärna prata med personal på din skola och även kontakta skolverket, t.ex ring 08-52733200. Jag tror du får samma svar från både personal på din skola och från skolverket, alltså samma svar som jag ger dig nu - att det finns ingen möjlighet att läsa ett gymnasialt yrkesprogram på distans, i alla fall inte i Sverige eller "mot" Sverige (alltså som uppkopplad "mot" utbildning i Sverige).
    Du kan då välja att antingen försöka stanna i Sverige och avsluta din utbildning först och flytta till utlandet sen, eller söka någon utbildning i det landet där du ska bo.

    Studie- och yrkesvägledare