Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Linus!

    Det går att doktorera på sikt. Du måste söka doktorand-tjänster och för det behöver du ha läst på avancerad nivå först (magister eller master).

    Se efter om du hittar några utannonserade doktorand-tjänster, då kan du se vad de kräver som förkunskaper/meriter. Du behöver uppfylla de förkunskaperna/meriter och sedan vinna i konkurrensen och få en Doktorand-tjänst. Under doktorand-tjänsten skriver man doktorsavhandling och utför oftast en del arbetsuppgifter på institutionen samtidigt (undervisning kan ingå och/eller administrativa uppgifter på den instutitionen där du är doktorand). Varje doktorand har en Handledare som "övervakar" skrivandet av doktorsavhandlingen.

    Vänliga hälsningar

    L. :)

    Liselotte