Sarah

    Hej! Jag läser termin 1 på ett program på universitetet som tar 3 år (180hp). I höst vill jag ansöka till ytterligare ett program på 180hp och läsa bägge samtidigt. Om jag har förstått det rätt så ska man kunna ta en dubbelexamina på det här sättet genom att ansöka till programmen vid två separata antagningar, då max antagning är 45hp per termin. Stämmer det? Källa: Punkt 1 på https://pluggkollen.se/hur-tar-man-dubbelexamen

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sarah,
    du ställer en intressant och viktig fråga, men det är svårt att ge ett kort och definitivt svar på den frågan. Ja, antagning.se antar till max 45hp "ny högskole-universitetsutbildning". Och du har samtidigt platsgaranti på de kurser som ingår i din nuvarande utbildning. Men jag undrar om du förstår att du kommer i så fall plugga 200%, och måste lägga ner cirka 80 timmar varje vecka på dina studier. Det låter inte rimligt att behöva lägga så många timmar varje vecka på sina studier.
    Vi på FRåGA SYV har också "varit med om" att en institution där den "gamla utbildningen" ges satt sig emot att deras studerande påbörjade ännu en till heltidsutbildning samtidigt som hen velat fortsätta på sin "gamla" heltidsutbildning. Hen sökte på det sättet som du beskriver i din fråga och kom in och påbörjade studier på ett nytt program samtidigt som hen försökte läsa kvar på sitt "gamla" program. Exakt hur personal på institutionen "upptäckte" att hen läser två heltidsutbildningar samtidigt, vet jag inte. Men det blev ett "stort bråk" om det. Tänk också på att vissa "moment" i utbildningarna kan krocka i tid (och du kan ju inte klona dig). Att läsa två utbildningar som båda är på heltid dagtid är inte, praktiskt sett, möjligt. Om minst en av utbildningarna ges på distans utan obligatoriska träffar då är det (teoretiskt sett) möjligt och det finns säkert några få särbegåvade (extraduktiga) personer med otroligt bra minne och enorm studiekapacitet som kan klara av det utan att riskera sin hälsa. Jag känner inte till din studiekapacitet och vet inte om du t.ex har fotografiskt minne, läser texter blixtsnabbt och tycker att vanliga studier går för långsamt och det blir för tråkigt. Om så är fallet, så kan du givetvis satsa på att försöka klara av två heltidsutbildningar samtidigt. Men i annat fall vill jag avråda från det. Det är viktigt att inte överanstränga sig.
    Om en studerande har mycket tid över vid sidan av sina heltidsstudier, då kan jag rekommendera på att försöka skaffa extrajobb och/eller satsa på självstudier eller hobby. Självstudierna kan man bedriva i sin egen takt utan stress på att hålla "deadlines" när tentorna ska klaras och uppgifterna ska lämnas in.

    • Sarah : Hur gick det för den personen du skriver om? Fick hen fortsätta läsa bägge utbildningar? Utbildningen jag går nu lägger jag inte mer än ca 15-20 timmar i veckan på, och den är helt på distans utan obligatoriska träffar. Den utbildningen jag vill söka till i höst är också på distans, med ca 1-3 obligatoriska träffar per termin. Med andra ord blir det i praktiken inga 80 timmar i veckan med två heltidsutbildningar parallellt för min del, även om det är vad som krävs/förväntas. Har läst 200% tidigare på komvux samtidigt som jag jobbade heltid + extra på timmar, så jag vet att jag har vad som krävs för det! Är mest orolig för just det du beskrev att det ska bli bråk och problem med skolan, och man tvingas välja en av programmen.
    • Anna : Den personen jag berättade om insåg själv ganska snabbt att hen inte hade tid/ork för två utbildningar och hoppade av en av dem. Vi kan inte garantera att det inte blir bråk/problem. Antagning.se antar enligt sina regler för just ANTAGNING. Sedan tar lärosätena vid och de är i mångt ganska självständiga och kan ha egna lokala regler. Du förlorar hur som helst inte på att göra Ansökan till det andra programmet, se om du kommer in. Du kan bestämma dig sedan, när du får antagningsbesked. En liten fundering från min sida: du skriver om att du nu läser termin 1, du kan alltså precis påbörjat din utbildning. Om du under några få första veckor lägger endast 15-20 timmar per vecka på din utbildning och det går bra kan nog hända men längre in i utbildningen kan du behöva lägga ner mycket mer tid. På komvux läste du på gymnasienivå. Högskole-universitetsnivå är mycket högre; innehåll i kurserna är svårare, du kan behöva läsa mycket mer och speciellt inför tentor/prov och tentorna kan också ligga så att de måste göras samtidigt eller i alla fall under samma vecka. Risken med din plan är att antingen misslyckas med en eller båda utbildningarna och/eller "gå in i väggen" och ingen vinner på det. Och sedan är också en stor fråga: exakt vad vinner du på att ha två kandidatexamina?