Hej Erik,
    så här är det med gymnasieexamina:
    en person kan ha max en högskoleförberedande examen på gymnasienivå men kan samtidigt ha flera olika yrkesexamina. Men om man redan har en yrkesexamen då tar man inte ut högskoleförberedande examen utan kompletterar med de kurser som fattas för behörighet till högre studier (om det fattas några kurser för det).
    Flera yrkesexamina kan man ta ut, oavsett om man redan har en högskoleförberedande examen, eller inte. För varje yrkesexamen måste man uppfylla de villkor som examen mot just "det aktuella yrket" kräver, alltså ha tillräckligt antal godkända poäng i de yrkeskurserna som är inriktade direkt mot "valt yrke"; de övriga kurser i yrkesexamina (om man ska ha flera olika) kan vara desamma.
    SYV-ar på komvux brukar ha bra koll på de reglerna, dock förekommer det ibland (sällan) att en studerande får ut ännu en examen fast hen hade redan examen som sätter stopp för den nya examen (alltså tar ut examen som strider mot reglerna, t.ex får ut högskoleförberedande examen om hen redan har en annan examen, från gymnasiet eller från komvux i en annan kommun)...Hur det i så fall blir om man med en laglig examen och en "olaglig" examen söker till en svensk högskoleutbildning är oklart. När vi frågade om det fick vi svar från flera sakkunniga om att sådant bör inte förkomma, att komvux ska inte utfärda olagliga examina. Så, det kan nog hända att examen som utfärdats på felaktiga grunder kan bli ogiltigförklarad (dock kommer betygen i kurserna som ingår i en sådan examen ändå gälla tillsvidare - om man vill använda betygen som betyg i enskilda kurser).
    Du får också gärna läsa frågan och svaren på https://www.fragasyv.se/fragor/fraga-om-utfaerdelse-av-flera-gymnasieexamen
    Du kan också kontakta Skolverket och ställa din fråga där - tel.nr 08-52733200. Vad gäller antagning till svenska högskoleutbildningar - så är det en fråga till Antagning.se (tel.nr 0771-550720).