Embla
    Hej!

    Jag läser nu min fjärde termin Internationella Relationer på GU och stortrivs än sålänge! Vid sidan av mina huvudsakliga studier har jag försökt "kompa upp" mina studier med 15hp kurser distans, i både språk, konfliktkunskap samt juridik.

    Efter ett snack med min IT-chef till pappa har jag även på senaste tiden fått upp ögonen för informatik, framförallt informationssäkerhet. Jag har läst mycket om just säkerhet (i form av krig, fred, samhälle, etc.) i mina tidigare kurser, och finner ämnet extra intresant, så det var inte konstigt att jag blev så fast.

    Han berättade även att detta är ett rätt så nytt ämne, och att jag främst ska hålla mig till informatik då det lätt blir "för" naturvetenskapligt om jag snöar in inomt IT (framförallt oxå för att det är där mitt intresse tar slut..). Har därför anmält mig till 15hp informationssäkerhet i grundkurs på distans inför höstterminen.

    Så! Min fråga är därför om man hade kunnat skrapa ihop till en kandidatexamen (eller kanske en högskoleexamen) inom informatik utifrån alla fristående kurser jag (förhoppningsvis) kommer att läsa? Det skulle, utifrån vad jag förstått det, kräva 60-90hp inom just informatik som ett ämne, samt ett examensarbete. De resterande 90hp, är de fria att välja hur man vill? Beror det på lärosäte? Kan ja välja kurser från andra lärosäten? Kan jag tillgodoräkna mina samhällsvetenskapliga kurser som jag (då) tidigare läst inom Internationella Relationer? Eller är dessa två ämnen alldeles för långtbort ifrån varandra? Isåfall, går det att landa i något mellanting?

    Pga. CSN samt tidsbrist så kommer jag nog bara kunna ta fristående kurser samt kurspaket, så en till fullskalig kandidat är inte ett alternativ (tyvärr!).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Du har en intressant och varierat utbildningsbakgrund och är på väg att utforska nya områden inom informatik och informationssäkerhet. Att sätta ihop en kandidatexamen inom informatik av fristående kurser kan vara möjligt, men det beror på flera faktorer, inklusive lärosätets regler och krav.

    Här är några saker att tänka på:

    Lärosätets krav (lokalt)
    För att få en kandidatexamen i informatik måste du uppfylla de specifika kraven för den examen som sätts av lärosätet. De centrala/generella kraven för kandidatexamen säger att den bör inkludera minst 90 högskolepoäng i ditt "huvudämne", alltså i detta fallet ämnet informatik, ett examensarbete/kandidatkurs och eventuellt andra krav som valbara kurser inom vissa områden vilket kan variera från ett lärosäte till ett annat, t.ex kan vissa lärosäten kräva att du, förutom 90 hp i informatik har ännu 30 hp i ngt "närliggande ämne".

    Utöver kurserna inom informatik kan du vanligtvis välja valfria kurser från andra ämnen för att uppfylla kraven för din examen. Dina tidigare kurser inom internationella relationer kan eventuellt räknas som valbara kurser, men det beror på lärosätets lokala regler. I en generell kandidatexamen kan ett visst antal helt valfria kurser ingå (i vilka ämnen som helst) och ibland - på vissa lärosäten - så många som hela 60 hp.

    Examensarbete
    En kandidatexamen kräver vanligtvis ett examensarbete där du genomför en självständig undersökning inom ämnet. Detta kan vara en möjlighet att kombinera dina intressen för informatik och internationella relationer, om du kan hitta ett ämne som ligger nära båda områdena.

    CSN och tidsbrist
    Att ta fristående kurser och kurspaket kan vara ett flexibelt alternativ, men det kan vara värt att överväga att söka information om eventuella stipendier eller andra finansiella möjligheter för att stödja sig ekonomiskt under utbildningstiden. Fundera även på att ev kunna försörja dig genom extrajobb

    Sammanfattning
    Det är möjligt att sätta ihop fristående kurser till en kandidatexamen inom informatik men det är viktigt att undersöka lärosätets specifika lokala krav.
    Ta kontakt med studievägledare vid de lärosäten där du vill ta ut kandidatexamen för att få mer information och vägledning.
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare