Blivande student?

    Jag fick höra för något år sedan av studievägledare att min gamla tvåa i Matematik C duger som grundläggande behörighet då kravet är godkänt (minst 3:a) i matematik 1 som ju är "lägre nivå". "Tvåa innebär ju bara icke godkänd - inte underkänd", resonerade hon. Nu när jag ansökt till högskola är jag livrädd att hon hade fel. Kan någon bringa klarhet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är antagning.se som har "sista ordet" i frågan om din behörighet - när du gör ansökan till en svensk högskole-universitetsutbildning. Men i vissa fall kan antagningsgruppen/antagningsenheten ändå bedöma att man är behörig (även om hen i formell mening inte är det) - nu säger jag inte att jag tror du är obehörig (jag vet inte om du är behörig eller inte). Vilket betyg är det som du kallar "min gamla tvåa i Matematik C"? För att kunna göra en rimlig bedömning måste man veta ganska mycket - vilket år är betyget satt? är det inom gymnasieskola eller inom komvux som betyget var satt? Vad heter utbildningsdokument som betyget "sitter inne i"? I hur många år läste du matte inom gymnasiet? Och även andra detaljer kan spela roll... Vi här på FRåGA SYV har tyvärr ingen egen expert på äldre betyg. Därför hänvisar jag dig till antingen invänta svar från antagning.se, eller kontakta antagning.se redan nu och försök få svar så snabbt som möjligt ang. om du är behörig eller inte, så att du ska (i värsta fall) hinna komplettera innan sista dag för komplettering.

    Studie- och yrkesvägledare