Clara
    Hej syv!
    Jag går i åttan och funderar mycket på mitt gymnasieval. Jag är helt säker på att jag vill gå ett högskoleförberedande programm och har äntligen landat i att samhällsprogrammet nog är bäst för mig eftersom jag vill läsa kriminologi eller psykologi efter gymnasiet. Jag älskar att lära mig saker, tar skolan på stort allvar och är därför också en elev med höga betyg. Det bara en sak som inte fungerar. Matten. Jag har ett E i mattematik- samtidigt som jag inte har ett enda betyg under C i något annat. Jag förstår inte hur det är möjligt eftersom jag pluggar inför prov, tar hem matteboken över helgerna, gör extrauppgifter och tillochmed har köpt hem nians mattebok för att kunna plugga i förväg. Ändå har jag aldrig fått mer än D på ett matteprov!
    Vad kan jag göra för att bli bättre? Jag har läst om studieteknik men vet inte hur det ska kunna hjälpa till med matten? Kan ett E ställa till problem för mig när jag söker gymnasium? Hur kan det komma sig att jag är en A och B elev men komplett gör bort mig på matteprov? På lektionerna känner ju jag att jag förstår- jag svarar rätt på frågor min lärare ställer, ligger nästan alltid först i boken utan att behöva stressa och brukar svara rätt på mattebokens alla uppgifter- jag är inte ens särskilt stressad inför prov, och känner efteråt att det gick bra- fast det inte alls gjorde det.
    Hjälp!
    • Anonym Kanin : Jag väljer att svara då jag en gång i tiden var i din sits. Tipset jag kan ge är att ta bort all onödig info från frågan som ges. Har vi Johan som ska bygga ett triangelformat hus med sidorna A,B och C, så är det viktiga enbart att det är triangelformat och längderna på den. Poängen är att understryka det viktigaste, Johan är det mindre viktiga i vårt fall. Utöver det, förstår du varför matematiken fungerar som den gör eller memorerar du bara? Förstår du varför 1+1 är 2 eller accepterar du bara det? Poängen här är att tänka på matematik som ett redskap som ska lösa ett problem och inte som att allt kom upp ur intet. Tredje frågan är om du ritar figurer och bilder som passar frågeformuleringen? Att rita är ett effektivt sätt att förstå sig på krångliga problem. Glöm heller inte att vara noggran och förhasta inte då det lätt kan bli fel. Har du en uppgift där du började med enheten meter, men avslutar med enheten joule utan att frågan efterfrågat det så finns det god chans att något gått fel - anteckna stegen väl. Samma sak gäller om du helt plötsligt känner att du behöver "skapa ny matematik"; sådant sysslar man inte med på högstadiet. Din känsla att det gått bra kan bero på det jag nyss nämnt, eller det SYV nämnt. Det finns en ideell organisation som heter Mattecentrum. Du kan testa att vända dig till dem och fråga dem att observera dig medan du löser problem så kan de nog peka ut vad som gått fel, så märker du också vad du bör vara försiktig med. Återkom gärna vid frågor.
    • Liselotte : Tack så mycket "Anonym" för din kommentar! och Glad Påsk! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Clara,
    det är jättebra att du försöker.
    Som du beskriver din situation, kan jag gissa på att du förmodligen /eller eventuellt/ kan ha någon form av dyskalkyli /speciella svårigheter inom matten/ - det som är dyslexi, fast gäller siffrorna.
    Mitt råd är att samtidigt som du försöker på egen hand, att du även ber din mattelärare förmedla möjlighet för dig att göra en dyskalkyli-utredning, som ofta görs genom ett eller flera tester som speciallärare gör med dig. Det är inte alls farligt - du får svara på speciallärarens frågor och göra ett antal uppgifter; sedan gör speciallärare /eller specialpedagog/ en bedömning om hen kanske måste "gå vidare" och göra ännu fler tester med dig eller om hen kan direkt konstatera att du har (eller inte har) dyskalkyli.
    Skulle det visa sig att du har dyskalkyli, då är det inte "vanlig undervisning" som hjälper dig mest, utan specialutformade övningar som passar just för din typ av dyskalkyli (det finns olika typer och inom varje typ är det olika Grader: från mild till grav).
    Du känner kanske till www.matteboken.se - där alla mattekurser är upplagda för repetition och för självstudier?

    Ang. söka till gymnasiet
    inom de högskoleförberedande program är det på Humanistiska och på Estetiska programmen som man läser minst matte - endast en kurs, matematik1 b.

    På samhällsvet.pr läser man 2 mattekurser - matte 1b och 2b.
    För behörighet till psykologprogrammet krävs det, dessvärre, att man har godkänt betyg i matematik 2. Jag känner till att elever med matte-svårigheter eller utan svårigheter men som "hatar" matte har gjort så här: de sökte Yrkesprogram på gymnasiet, ex. Vård- och omsorgsprogrammet >>, där man läser en lättare kurs - matematik 1a; och sedan valde läsa nästa mattekurs, matematik 2a (som också är något lättare att få godkänt och t o m högre betyg än i t.ex matte 2b). På så sätt kan man bli behörig till psykologprogrammet och t o m ha högre betyg, än du annars skulle ha fått på ex. SA.
    Exempelvis om du får E betyg i matte 1b och 2b (medelsvårt spår i matte som läses på SA), kan du med samma matte-kunskaper kanske få C betyg i matte 1a och 2a (om du läser på ett Yrkesprogram).

    Dessutom kan du också avstå från att läsa mer matte än 1a på ett yrkesprogram, om du väljer att inrikta dig på ett annat yrke än just psykolog >. Eller så kan du läsa matte 2 Efter gymnasiet. Du "slipper" i alla fall läsa "för mycket" matte på gymnasiet och kan koncentrera dig på andra ämnen - det krävs ju höga betyg för att komma in till pyskologprogrammet.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp! Glad påsk!

    ANNA