Hej Zakarya,
    jag tycker att kommentar till din fråga (som Daniela har givit) är rätt. Precis som hon skriver, så krävs det godkänt betyg i matematik 3 (3b eller 3c) för behörighet till fastighetsmäklarprogrammet i Sverige (i alla falls om behörighet ser ut idag, juli 2019). Och i Samhällsvet.programmet ingår det matte-kurser endast upp till matematik 2 (man läser matte 1b och 2b som obligatoriska kurser på SA). Du får gärna läsa info på Gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/SA där det också finns länk till Programplan för programmet.
    Dock är det ofta möjligt att läsa matte 3b som en valbar kurs på SA; men detta ej kan garanteras då obligatoriska kurser prioriteras (speciellt när det är lärarbrist).
    Om man ej på gymnasiet läser matte 3b eller 3c (3b rekommenderas i första hand - till fastighetsmäklarprogrammet, men 3c går också bra) - så tar det 5 veckors studier på heltid på komvux att läsa den kursen (eller 10 veckor på halvtid). Komvux i de flesta kommuner erbjuder möjlighet att läsa matematik 3.

    Vänligen
    ANNA