Lovisa

    Hej! Jag vill läsa till bibliotikarie vid Umeås universitet, men är osäker på om jag kommer in och funderar även på att plocka ihop min egna kandidat. Syven på min skola rekommenderade det inte, men gav inga konkreta exempel på hur man skulle göra det (om man nu väljer att göra det ändå). Är det möjligt att skapa sin egen kandidat och bli bibliotikarie, eller måste man läsa den linjen? Samt om det är möjligt, hur plockar jag då ihop min egna examen? Går det att läsa den på distans?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa,
    få fram information om vilka kurser som ingår i det programmet som du egentligen vill komma in på och se sedan om de kurser ges som fristående kurser. Det är inte hemligt vilka kurser som ingår i olika program. Ofta finns den info (kursförteckningar) på utbildningarnas webbplatser; annars får man den info genom att kontakta studievägledare på din institutionen där programmet ges. Du har rätt att begära en lista på vilka kurser som ingår i programmet. Högskoleprogram med samma namn kan innehålla olika kurser (i alla fall delvis Olika kurser).

    Bibliotekarie är (i alla fall i Sverige) inte ett yrke där strikta krav ställs på vilken utbildning man ska ha. Ofta anställs man som bibliotekarie med utbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap, men man kan bli anställ även med en annan utbildning (allt enligt vad arbetsgivare tycker).
    "Faran" i att försöka sätt ihop egen examen är bl.a den att du kan "se endast en termin framåt" och du vet inte vilka kurser som blir sökbara längre fram och om de blir sökbara och du söker dem så riskerar du inte komma in (för att du behöver konkurrera om plats på varje kurs separat).
    Det är mycket säkrare att försöka komma in på ett färdigt program. Om du anser att du har för låga betyg, gör högskoleprovet och försök även höja ditt meritvärde.
    Du får också gärna kontakta studievägledare på biblioteks- och informationsvetenskapliga program och samråda med dem.