lennepenne

    Hej. Jag har kontakt med en familj som har kontakt med en elev från USA. Denna elev vill gärna komma till vår skola för ett utbytesår och tanken är då att han skall få bo hos den familj som kontaktat mig. Värdfamilj finns alltså med andra ord. Finns det några rutiner för hur (eller om ) man kan arrangera egna utbyten?

    • Milla : Har er skola undervisning på engelska? eller har eleven från USA kunskaper i svenska så att hen kan läsa med undervisningsspråk svenska?
    • lennepenne : Ja, visst är det en spännande fråga. Jag har försökt att orientera mig fram till svaret på alla möjliga sätt men hittar ingen bra hjälp. Undervisningen är på svenska men eleven har läst svenska på egen hand (mamman har själv gjort ett utbytesår i Sverige). Det är en kommunal gymnasieskola.
    • Milla :

      Tips! se rotarystudent.se/om-rotarys-ungdomsutbyte och ta kontakt med Rotary (fråga dem).

    • Anna : Jag skulle rekommendera att ta kontakt med antingen STS eller Educatius om detta då jag är ganska säker på att de jobbar med studenter som vill komma till Sverige. Önskar dig lycka till i letandet!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    en intressant fråga (som jag inte fått förut)! Jag har i en kommentar till din fråga ställt en fråga till dig om undervisningsspråket. Svara gärna på den. Jag är också nyfiken på vilken skola är det du jobbar på? En grundskola? En gymnasieskola? Är det en kommunal eller en fristående skola? Allt detta kan eventuellt spela roll för vilket svar på din fråga som blir rätt svar.
    *** Du har svarat att det handlar om utbildning på en Kommunal gymnasieskola. Jag undrar nu vem som ska betala för elevens undervisning (utbildningsplats)? Jag tvivlar på att skolan får skolpeng för en elev från USA om hen kommer på egen hand, ej via ngt projekt eller organisation som bekostar det. Eleven måste i så fall bli folkbokförd i Sverige för att skolpeng skulle utgå (betalas ut till skolan). Så, antingen så är gymnasieskolan beredd att undervisa den eleven utan ersättning (gratis, alltså) eller så måste elevens familj betala för vad det kostar (motsvarande "skolpeng för ett läsår i gymnasieskolan").
    Kan eleven bli folkbokförd i Sverige? Det är en fråga till Migrationsverket och till Skatteverket.
    Om eleven inte kan bli folkbokförd i Sverige, då är frågan om hen i så fall behöver studerandevisum? Det får man fråga på den svenska ambassaden i USA (tror jag). Vad jag vet, så har USA´s medborgare vistas i Sverige i högst 3 månader under ett läsår (utan visum) men de har inte rätt att utan rätt visum söka jobb eller studera på annat sätt än att bedriva självstudier eller köpa undervisning av en privat lärare.
    Du skriver om att elevens mamma var på utbytesår i Sverige; hur var det organiserat? Det kanske var länge sedan, men det är en intressant fråga att få svar på.
    Språkfrågan är jag inte helt övertygad om... Att eleven läste svenska i USA är jättebra men kan hen tillräcklig inom svenska för att både ta till sig kunskap i kurserna på gymnasial nivå + också inte "bromsa" eleverna i samma klass (för att om läraren ska behöva förklara ingående eller översätta för den amerikanska eleven, så får de svenska eleverna mindre lärartid tillägnad till dem). Lärartid är bristvara...
    Jag tror att chansen är större för den amerikanske eleven att komma in på IB-programmet i Sverige; undervisning är på engelska och programmet är internationellt. Tyvärr finns IB-skolorna på ganska få ställen i Sverige. Jag vet inte om IB-programmet ges på någon gymnasieskola i din stad. Se vilka gymnasieskolor som i Sverige eller på de svenska skolor utomlands erbjuder IB-programmet i listan på gymnasieGuiden.se/IB-skolorna - jag tror att en fristående gymnasieskola kanske är mer benägen att försöka hjälpa till att ordna möjlighet att läsa på skolan (i det fallet du beskriver) i fall eleven eller elevens familj betalar terminsavgifter under tiden hen läser i Sverige. Det är min gissning men jag skulle i alla fall börja fråga på de fristående gymnasieskolorna. Att ta in en elev och undervisa honom/henne i ett helt läsår gratis (utan en skolpeng för den eleven) har jag svårt att tro att någon skola kommer att göra. Det är ju tyvärr resursbrist och i skolvärlden "varje krona" räknas.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Milla :

      Tips! se information på rotarystudent.se/om-rotarys-ungdomsutbyte och ta kontakt med Rotary (ställ din fråga till Rotary, alltså). Du får jättegärna återkomma och berätta hur det går. Jag är mycket nyfiken på om det skulle gå ordna utbytesår i gymnasieålder på egen hand och få lov att läsa på en kommunal gymnasieskola.
      Andra "instanser" som du kan testa ställa den frågan till är: Skolverket (tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-52733200); utbildningsförvaltningen i den kommunen där din gymnasieskola finns; Migrationsverket (om studerandevisum); Skatteverket (om folkbokföringen).

    • lennepenne : Tusen tack för utförligt svar. Jag återkopplar vid uppdateringar. Mvh Linnéa
    • Milla : Ja, hör gärna av dig. Vi är också intresserade att veta om det går att ordna utbytesår till Sverige på egen hand. Lycka till!