Ringblomma

    Jag studerar Barn och Fritidsprogrammet på komvux, och den sista kursen jag har kvar är nu mattematik 1a, alltså ett grundläggande kärnämne. Jag har utfört kursen vid ett tidigare tillfälle men med ej godkänt betyg. Jag försöker nu återigen, men de känns mycket hopplöst. Jag har dyslexi och därmed mycket nedsatt arbetsminne. Jag har mycket svårt att komma ihåg de jag lärt mig, och blandar ihop saker när de kommer till matten. Jag känner mig mycket uppgiven. Till min fråga, finns de ingen som helst möjlighet att få en gymnasieexamen i Barn och Fritidsprogrammet utan godkänt betyg i mattematik 1a? Finns de ingen lösning?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i gymnasieexamen (både från gymnasiet och från komvux) måste betyget i matematik på nivå 1 ingå med godkänt betyg. Det går inte att göra undantag från den regeln.
    Jag undrar - varför behöver du få ut examen? Du kan få jobb som Barnskötare på en förskola även utan examensbevis. Om du är godkänd i många kurser från BF, så kan arbetsgivare anställa dig som "behörig barnskötare" (det är inte förbjudet och gymnasieexamen är inte ett krav, i alla fall inte ett generellt krav). Vissa kommuner kan införa lokala regler och säga att de inte anställer som barnskötare utan examensbevis ... men även då kan du försöka få jobbet t.ex genom uppvisa Intygen om dyslexi och dyskalkyli och be om att de gör ett undantag.

    Under alla omständigheter är det bra att du försöker få godkänt betyg i matematik 1.
    Be komvux att sätta in extraresurser för att hjälpa sig. Om du idag har Intyg om dyslexi men inte om att du har dyskalkyli, be om dyskalkyli-utredning. Du bör ha rätt till undervisning av speciallärare i matematik om du har dyskalkyli.

    Studie- och yrkesvägledare