Maria
    Hej! Min son vill bli snickare. Men just nu är det nattsvart för han tror inte att han kommer att bli godkänd pga att han tyvärr inte kan delta i skolan som brukligt. Han har pappersfobi som gör det svårt för honom att vistas i skolan. Hur kan han nå sitt mål? Han tycker att det inte är lönt att få godkänt i nåt ämne alls eftersom han falerar i merparten. Finns det lärlingsutbildning? (Där han skulle slippa papper) Eller är det någon gren av introduktionsprogrammet som skulle passa honom? Mvh Maria

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maria,
    inom IM finns det Yrkesintroduktion, där det viktigaste är att eleven har "intresse för valt yrke" + kunskaper i svenska motsvarande godkänt betyg från åk6 i grundskolan.

    Från 1 juli 2019 kommer även ännu ett nytt IM-program införas - Programinriktat val. Dock kommer det krävas minst 6 godkända betyg från grundskolan, för att bli behörig till Pr.inrikt.val >>> - av dem Svenska eller SAS, svenska som andraspråk; engelska eller matematik och totalt minst sex godkända betyg från grundskolan.