Jasmine.reina

    Hej SYV! Jag har sökt socionompogrammet i örebro univeristet och är på plats 30 i reservkön (Betyg BI), efter andra antagningsbeskedet, vid första antagningsbeskedet var jag på plats 96 men nu är det 30 och jag undrar bara om det finns en chans att jag kommer in i örebro eller borde jag ta ett annat univeristet, för jag har redan kommit in i kalmar men jag hade gärna velat ha örebro, vill bara veta ifall chansen ör stor att jag kommer in eller inte, Tack!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag vill råda dig att förbereda dig inför studier i Kalmar för att det är tyvärr omöjligt att svara på frågan om du komme in i Örebro eller inte.
    För att du ska få komma in (få utbildningsplats) måste någon person (minst en) tacka Nej till sin utbildningsplats och sedan ska också de som står i reservkön före dig också tacka Nej till erbjudande att komma in på utbildningen. Sådant kan hända men går inte att sia om hur stor är chansen. Varför de antagna och de som står i reserv kan tacka Nej till utbildningsplats kan bero på väldigt mycket: kanske får de sitt drömjobb eller familje- och/eller hälsosituationen förändras plötsligt och drastiskt (bara för att ta ett par exempel).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Jasmine.reina : tack för svar