Veronica
    Hej. Jag har valt Ekonomi programmet men funderar nu på om jag valt fel och kanske ska välja Handels i stället. Hur ska jag veta vad som blir rätt för mig?.
    • Ludmila : En mycket svår fråga: hur ska man veta vad som blir rätt för en? Det beror på väldigt många olika faktorer. Dina intressen och förutsättningar/möjligheter kan också förändras på olika sätt: förhoppningsvis till det bättre. Vet du att du kan nu byta till Handel? finns det lediga/tomma platser på HA, Handel- och admin. på någon skola inom pendlingsavstånd?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Veronica,

    ska du börja gymnasiet nu - till hösten?

    Vet du om det finns lediga platser på handelsprogrammet? Det är nämligen så här att efter sista dagen i Omvalsperioden, ställe man sist i kön, efter alla andra som sökte i tid. Det är då så att du kanske inte kommer in, om ingen ledig (tom) plats finns på HA. Även om du har högre betyg än de elever som kom in, för att man kan inte "sparka ut" någon som redan är ANTAGEN.

    Du kan kanske först få reda på om det finns en realistisk möjlighet att byta till HA. Om inte, då finns det "inte så mycket att prata om" i så fall... tyvärr. :( Då måste du börja läsa där du fick plats.

    Om det finns tomma/lediga platser på HA, då har du realistisk möjlighet att byta nu. Då är det värt att fundera "på allvar" om du ska ansöka om att byta.

    Vad som är rätt utbildning för dig är tyvärr jätte-jättesvårt att så här "på raka arm" ge svar på.

    Många olika faktorer spelar roll.

    HA är ett yrkesprogram: praktik på minst 15 veckor ingår.
    På yrkesprogram kan även möjlighet finnas >>>att-vara-laerling

    och en annan möjlighet kan finnas: att jobba redan när man går på gymnasiet - det är nytt "fenomen" och heter GLA  - läs gärna på www.framtid.se/reportage/ta-steget-ut-i-arbetslivet-redan-pa-gymnasiet

    .