Maribel

    Hej! Jag går i första året på ekonomiprogrammet och tänkte välja företagsekonomi men jag har svårt för matte. Mina två drömyrken är antingen marknadsförare eller skådespelare. Därför tänkte jag att det kanske är bättre om jag byter till sambetende och väljer profilen psykologi. Jag gick i sambeteende innan och sen bytte till ekonomi så jag har inte missat mycket om jag byter tillbaka. Vilket av de två programmen är bäst för någon som vill bli skådespelare eller marknadsförare?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det ärliga svaret enligt min kunskap och erfarenhet är att det inte spelar någon roll. Inför de yrken som du siktar på kan man ha i princip vilken gymnasial utbildning som helst, det viktigaste är att man har någon gymnasial utbildning (som bas, grund att stå på, både kunskapsmässigt och mognadsmässigt). Vad gäller matte, så om du stannar på ditt program där du läser nu men inför årskurs 2 väljer inriktning Juridik, då kan du slippa läsa matte 3b. På samhällsvetenskapsprogrammet alla inriktningar är matte 1b och 2b obligatoriska kurser och exakt samma kurser är obligatoriska även på inriktningen juridik på EK
    Vad gäller psykologi, titta på programplan för EK: se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf - inom Programgemensamt ser du att kursen Psykologi 1 ingår och i inriktningen juridik även Psykologi 2a och båda de kurserna är med det obligatoriska.
    Kursen psykologi 2b får läsas som programfördjupning. Så, du kan läsa precis lika mycket psykologi på ekonomiprogrammets inriktning juridik som på SA/beteende.
    I examensbevis från gymnasiets SA och EK kan i princip exakt samma kurser ingå (lite beroende på vad just den gymnasieskola kan erbjuda som valbara kurser); de programmen är ganska (ibland t o m Mycket) lika.
    Om du vill och kan byta tillbaka, kan du göra det men jag tror inte det kommer spelar någon (större) roll för dina framtida möjligheter att jobba inom de yrken som du är intresserad av.

    Du får gärna kika på yrkespresentationerna på www.framtid.se:
    framtid.se/yrke/marknadsforare
    framtid.se/yrke/skådespelare

    Studie- och yrkesvägledare
    • Maribel : Tack för svaret men jag vill antingen gå företagsekonomi eller psykologi. Villen av de skulle du rekommendera du var på min position?
    • Milla : När du skriver "gå företagsekonomi eller psykologi" tänker du då på eftergymnasiala utbildningar eller på utbildning på gymnasiet? För att läsa företagsekonomi på universitetsnivå måste man bland annat ha godkänt betyg i matematik 3b (det krävs för särskild behörighet). För psykologprogrammet krävs matte 2 och samhällskunskap 1b som särskild behörighet, menar psykologprogrammet på universitetet. Att man har läst psykologi på gymnasiet krävs inte för behörighet till någon eftergymnasial utbildning. Och inte heller att man har läst ngt inom ekonomi eller företagsekonomi - om man vill komma in på den sortens utbildning på universitetet. Ekonomiutbildningar på de svenska universitet kräver - för särskild behörighet - godkända betyg i samhällskunskap 1b och i matematik 3 (3b eller 3c). Gymnasiala kurser i företagsekonomi och psykologi är få och ganska små i omfattningen.
    • Maribel : Jag tänker på utbildningen i gymnasiet.
    • Milla :

      Det där med att "byta tillbaka" får du undersöka. Det är inte självklart att du kan byta tillbaka. gymnasieskolorna brukar sluta ta in nya elever från mitten av september men nu är det mitten av december... Så, innan du "bestämmer dig för att byta tillbaka" fråga på skolan om du verkligen kan göra det. De två utbildningar på gymnasiet (din"f d utbildning" och din nuvarande) är ganska lika varandra, det är ingen större skillnad på dem, generellt sett. Möjligheterna efter gymnasiet beror mest på om man har eller inte har godkänt betyg i matematik 3 (eftersom den kursen krävs för ett antal universitetsutbildningar). Du skriver att du har "svårt för matte" och i så fall är det inte så lämpligt att satsa på högre studier där mycket matematik krävs och ingår. Vill man gå ett högskoleförberedande gymnasieprogram och läsa så lite matte som möjligt är det i så fall HU och ES som rekommenderas (där ingår endast en mattekurs, matematik 1b, som obligatorisk men då blir man inte heller behörig till de eftergymnasiala utbildningar som kräver mer matte).

    Läs alla kommentarer