Linn
    Hejsan, jag går nu i nian och ska snart välja gymnasium och linje. Gymnasium är inte ett så svårt val då jag tänkt på Thorén business school, har även vart på öppet hus och ska snart prova på en dag. Men detta med linjerna gör det svårt för mig. Jag har ingen anning om jag ska välja samlinjen ( communication ) eller ekonomi ( business ). Det står 50/50 och allt jag vet är att jag vill tjäna pengar. Jag har just nu 300 i meritpoäng men kommer ha högre tills julen så jag är inte särskilt orolig för att komma in på linjerna. Jag har tänkt på mäklaryrket men vill samtidigt endå gå samprogrammet. Jag vet att jag då kan välja till t.ex matte 3b men då vet jag även att jag missat mycket från ekonomiprogrammet, alltså mer marknadsföring och matematik m.m. Jag har en känsla av att det är svårt att tjäna mycket pengar på samlinjen och att allt med företag, entreprenör och vd och så vidare bara fungerar via ekonomiprogrammet. Kan låta hur girigt som helst men har en dröm om att bli rik och flytta till USA. Jag vet att programmet inte påverkar mig livet ut men det är endå något jag har otroligt svårt att bestämma mig för. Vill heller inte hamna på ett tråkigt och stelt kontor bakom en dataskärm hela dagen. Hoppas du förstod mina frågor och tack på förhand. ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Linn!
    Om du jämför innehåll i SA och i EK, kommer du att se att skillnaden är inte så stor. Många kurser är exakt samma.
    Mycket beror just på vilken skola man går pga valbara kurser som olika skolor kan erbjuda.
    Om du redan valde din favorit skola, fråga på skolan - vad är skillnad på de valbara kurser på SA och på EK just på den skolan.
    Jag undrar VAD i SA programmet som lockar dig - är det vissa kurser i den eller ngt annat ?
    Om man vill bli rik, då är det precis som du själv skriver - gäller att satsa på att starta ett företag eller utbilda sig till nationalekonom, som i Sverige ligger i topp på listan av yrken med högsta lönen.
    Fundera lite och hör av dig igen. Jag hör av mig om jag kommer på ngt jag vill lägga till.
    Vi hörs!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare