Charbel
    Hej jag står inom ett tufft val. Min gymnasieval. Det står mellan samhälle och ekonomi. Jag gillar verkligen So framförallt samhällskunskap och geografi. Jag gillar politik, att argumentera och jobba med "hållbar utveckling" med politik. Jag gillar ekonomi också, som handel, produktion och konsumtion och hur det påverkar oss och företag. Jag gillar demokrati om allt. Människor, miljö och företag. Jag vet inte vad jag vill bli men jag vill plugga vidare i universitet. Vad stämmer in bäst efter mina intresse? Samhälle eller ekonomi?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Charbel!

    Skillnaden mellan Ekonomiprogrmamet och Samhällsvetenskapsprogrammet är inte så jättestor. Många kurser är det exakt samma och man kan med "de rätta" valbara kurser få nästan identisk utbildning på EK och på SA.

    Gör test som finns på www.gymnasieguiden.se

    Jämför programplaner på EK och SA: programplan för Ekonomiprogrammet & för Samhällsvetenskapsprogrammet.

    På Ekonomiprogrammet kan man (på många gymnasieskolor) testa på UF, ungt företagande: driva ett övningsföretag i ett år.

    På Samhällsvetenskapsprogrammet finns det större utbud av Programfördjupande kurser (färre obligatoriska och fler valbara kurser) jämfört med Ekonomiprogrammet.

    Hälsningar

    Mikael SYV