Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Simon,
    kandidatexamen inkluderar 180 högskolepoäng; av dem minst 90 högskolepoäng inom huvudämnet. Även kandidatkurs bör finnas med - med godkänt betyg. Så vitt jag vet är kandidatkurserna á minst 15 högskolepoäng, men kanske á 30 hp. Detaljinformation om kandidatexamina och andra examina får du av studievägledare på den institutionen där du vill ta ut examen. Varje lärosäte kan bestämma rätt mycket lokalt. Det är endast de "generella ramarna" som är centraltbestämda: alltså att det är 180 hp totalt och av dem minst 90 hp inom huvudämnet.
    Många gånger kan man i kandidatexamen inkludera 30 högskolepoäng och ibland även 60 högskolepoäng "fria kurser", så det kan hända att du behöver läsa endast 2 år till och ta ut ännu ett annat kandidatexamen (i stället för att läsa 3 år till) - du sparar på så sätt ett helt läsår.
    Du får gärna kontakta studievägledare på de institutioner där du vill ta ut dina examina. De jobbar dagligen med just de frågorna och är experter på de utbildningar som ges på just deras institution.
    Vänligen
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare