lukas

    Ger Europa programmet inom ekonomisk historia på handels i möjlighet att bli revisor om man läser den 3 åriga kursen, eller är det enbart ekonomiekandidatprogram på handels som öppnar dörrarna för att bli revisor? Tack på förhand

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i kraven som ställs för de som vill bli auktoriserad revisor ingår bl.a den praktiska delen som (i alla fall nu, våren 2023) beskrivs så här: "Den praktiska utbildningen pågår i minst tre år på heltid, vanligtvis när du är anställd som revisor på ett revisionsföretag." Den teoretiska delen av kraven är att man har kandidatexamen med valfritt huvudämne - i alla fall står det så på revisorsinspektionen.se/bli-revisor och då måste du få reda på om den utbildning du väljer på högskola-universitet leder till Kandidatexamen men sedan är det också viktigt att tänka på om man kan bli anställd som revisor efter den universitetsutbildning man väljer att läsa. Vem som anställs som revisor på ett revisionsföretag är en fråga till de arbetsgivare som anställer revisorer. Du kan fråga några arbetsgivare som anställer revisorer. Du kan också söka svar hos studievägledare på de utbildningar som handlar om "ekonomi" på något sätt (på högskolenivå). Du kan börja med att i platsannonserna/jobbannonserna se vilka kvalifikationer som arbetsgivare efterfrågar när de söker att anställa en revisor

    Studie- och yrkesvägledare