Amar
    Hejsan!

    Jag har alltid velat studera i högskola utomlands. Däremot så kan jag inte göra det eftersom att jag anser att det kostar för mycket pengar. Jag känner även att ett stort csn lån i en såpass ung ålder inte är någon bra idé.

    Så jag ska nu söka i april till högskolan här i Sverige och jag är väldigt intresserad utav ekonomi och speciellt företagsekonomi. Jag har ännu inte beslutat vilka utbildning jag ska välja men jag vet precis vad för utbildning jag vill ha.
    Jag vill ha en affärsutbildning som innebär mycket utlandsstudier helst så mycket studier i utlandet som möjligt och en utbildning där man arbetar med olika företag och förhandlar osv..
    Men det viktigaste för mig är att studera utomlands och eftersom att jag tyvärr inte kan göra det på egen hand så vill jag gärna göra det genom en utbildning. Jag undrar också om det finns en utbildning som innebär att man åker iväg på första terminen direkt till ett land för att studera där.

    Väl mött!

    Amar

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Amar!

    Det är jättebra att du vet vad du vill!

    Vi känner inte till någon svensk högskoleutbildning där man redan under första terminen åker utomlands för att läsa där. Det som är mer vanligt är att man läser första år i Sverige och under andra året kan läsa en termin utomlands eller ett år (som utbytesstudent).

    Alla högskoleutbildningar som man söker i Sverige hittas via www.studera.nu och du kan söka upp till 20 olika alternativ till högskola på en och samma gång.

    Ansökningsperiod till högskola i Sverige till höstterminen 2016 börjar den 15 mars och det kan tills dess dyka upp nya utbildningar på www.studera.nu - så det är kanske lite för tidigt att planera i detalj vilka utbildningar du kommer att söka i första och i andra hand.

    Jag vill inte föreslå några konkreta utibldningar på högskola till dig för du hittar mycket bättre sjäv för du vet vad och var du vill läsa, men jag kan ge dig ett råd: kontakta Studievägledare på högskolorna och be dem om tips på utbildningar och läs om utbytesprogram Erasmus +

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare