Alicej

    Ja har matte 1a o 2a, jag vill nu läsa ekonomutbildningen och för det behövs matte 3B om jag har förstått det rätt eftersom det är särskilt behörighet. Då är min fråga så här att kan jag bara läsa till matte 3B på Komvux för att sedan söka till ekonomutbildningen eller måste jag läsa även matte 1B och 2B eller går det bra med 1A och 2A vilket jag har just nu?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan läsa matte 3b om du har godkänt betyg i matte 2a (eller 2b eller 2c). Komvux kommer t o m vägra er dig plats på kurserna matte 1b och 2b, eftersom komvux anser att matte 1a och 1b är samma kurs och matte 2a och 2b är också "samma kurs". Sök matte 3b på komvux i den kommunen där du är folkbokförd men innan du börjar läsa den kursen, bra om du kan repetera och fördjupa dig i matte 2 (detta för att ha bättre grund inför kursen matte 3b) - du kan t.ex bedriva repetition och självstudier med hjälp av en mycket bra gratis sajt www.matteboken.se

    Studie- och yrkesvägledare