Alicej

    Jag vill plugga i Stockholm (eller Stockholm alla orter) till ekonom utbildningen. I vilka skolor eller universitet kommer jag kunna göra några terminer utomlands av studier? Om det går och skolan erbjuder. Vilka skolor erbjuder detta Indien ekonomutbildning?? Och behlver jag kunna några särskilda språk inann?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Svenska högskolor och universitet har de så kallade "internationella koordinatorer" anställda. Internationella koordinatorer ansvarar för utresande mobilitet för studenter vid högskolan eller vid universitetet, som har möjlighet att spendera en del av sin utbildning utomlands. Till vilka länder man, som studerande på ett visst svenskt lärosäte, kan åka för att läsa utbytesår eller utbytestermin, kan variera från en termin till nästa. Vidare är det också så att det är långt ifrån alla som läser en viss utbildning som får möjlighet att åka på utbytesår eller termin. Min erfarenhet är att många ansöker om det men platserna är få. Man ska motivera varför man vill göra en del av sin utbildning utomlands (i sin ansökan om utbytesår eller termin). Att man kan "Landets språk" är meriterande men ger inte några garantier på att bli utvald. Andra meriter är att man har goda akademiska prestationer inom sin utbildning.
    Du får gärna kontakta de internationella koordinatorer på de högskolor och universitet där du vill läsa.

    Jag ska nu ge dig en lista på de lärosäten som finns i Stockholm eller inom pendlingsavstånd från Stockholm och mitt förslag är att du tittar på utbildningsutbud på de lärosätena och även kontaktar de Internationella koordinatorer på de lärosätena där du finner intressanta för dig utbildningar:
    Södertörns högskola
    Stockholms universitet
    Sophiahemmet Högskola - utbildar sjuksköterskor, barnmorskor och specialistsjuksköterskor
    Röda Korsets Högskola
    Uppsala universitet
    Newmaninstitutet (högskola i Uppsala)
    Handelshögskolan i Stockholm
    Enskilda högskolan Stockholm
    Du har i din fråga uppgett att du är intresserad av "ekonomiutbildningar", jag har inte missat det... men vad är en "ekonomiutbildning" är inte alltid självklart + att utbildningsutbud förändras. Nya utbildningar kan tillkomma. Inför hösten 2024 öppnar anmälningsperiod den 15 mars 2024 och det är först då som man kan se alla utbildningar som kommer att bli sökbara. Innan dess tittar man på vad man kan hitta på skolans egen hemsida eller på www.studera.nu som är lärosätenas gemensam, men alla utbildningar som blir sökbara kanske ännu inte är "påannonserade". Fråga studievägledare på de skolor som du är intresserad av både om utbildningsutbud och om möjligheter till utlandsstudier. Men de som vet mest om möjligheter kring utlandsstudier är de Internationella koordinatorer på lärosätena.

    Studie- och yrkesvägledare