Micke75

    Hej, jag undrar om det är möjligt att få information om vad mina ämnen från 1994 skulle motsvara i dagens ämnen/kurser. I avgångsbetyget har jag följande ämnen: Kod 6030S0 - Engelska särskild kurs 3 läsår Kod 902000 - Idrott 2 läsår Kod 355000 - Matematik 3 läsår Kod 548000 - Samhällskunskap 3 läsår Kod 6560S0 - Svenska språket 3 läsår Kod 6560L0 - Litteraturkunskap 3 läsår Linje: 3-årig El-teleteknisk - Gren: Industriell elektronik - Variant: Dataservice Kod för studieväg: ELIEDS0 Tusen tack på förhand! Mvh Micke

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    dina betyg är cirka 30 år gamla,.... Även om satta betyg gäller "tillsvidare" så kan man på 30 år glömma ganska mycket av det man kunde för 30 år sedan... Så, om du skulle vilja läsa vidare, och bygga på de kunskaper du har "på dina gamla betyg", då undrar jag om de kunskaperna de facto finns kvar? Fram tills för bara några få år sedan fanns en så kallad 8-års regeln (som sa att kurser vars betyg är äldre än 8 år kunde inte tas in i Slutbetyg från gymnasiet; anledning: man kunde inte lita på att personen fortfarande har kunskaperna kvar... ).
    Med det sagt, så (formellt sett) så gäller ("konstigt nog") satta betyg tillsvidare... Bedömning av äldre betyg kan man göra med hjälp av Bedömningshandboken, se uhr.se/studier-och-antagning/tilltrade-till-hogskolan/bedömningshandboken -- vi på FRåGA SYV har ingen egen expert på äldre betyg och jag vill undvika ge dig ett felaktigt svar, därför hänvisar jag dig till att kontakta SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd (om hen inte kan svara på din fråga kan hen kontakta betygsexperter vid UHR, universitets- och högskolerådet och/eller vid Skolverket).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Micke75 : Tackar så mycket för svaren.