geoscrep234

    Jag har en elev i åk 7 i grundskola som laser spanska som modernaspråk. Hen har bott i Spanien för ett år och nu vill hen tenta av spanska. Jag undrar hur genomförs detta? Hen vill inte ha interaktion men en annan elev i åk 9? hur kan jag bedöma detta om hen vill bara göra muntliga delen med mig? Ska jag fixa/skriva prov eller är det något man begär utifrån skolverket?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag förstår det som så att du är läraren och en elev vill "tenta av" en kurs eller ett ämne "spanska". För det första, så är det inte elevens rättighet att tenta av på det sättet som du beskriver. Rektor kan fatta beslut att avslå elevens önskemål om prövning. Det är alltså en prövning som eleven måste genomföra (vad jag förstår det som, dock är jag inte läraren utan SYV; jag undervisar inte och sätter inte några betyg). Min uppfattning är att i fall rektor på skolan beviljar att en elev ska genomföra en prövning så kan prövningsavgift tas på 500 kronor som eleven eller elevens familj betalar till "prövningsstället" (i detta fallet till skolan). Prövningen, det rätta namnet "Särskild prövning", bör bestå av skriftliga delen först och sedan skriver läraren och medbedömaren (två lärare ihop) frågorna som är anpassade till elevens kunskaper utifrån vilka svar hen gav på den skriftliga delen och den muntliga delen bedöms av två lärare (prövningsledare + medbedömare). Och sedan samråder de två lärare och sätter betyg på prövningen. Prövningsbetyg har en annan kod än betyget som eleven för i slutet av läst kurs eller ämne i grundskolan.
    Det är alltså inte så att "bara för att" eleven säger att hen vill tenta av så ska läraren ställa upp på det. Det finns många fördelar för eleven att inte tenta av utan delta i undervisningen; även om eleven ligger på A-nivå så kan hen ändå lära sig ännu mer. Skulle det vara så att eeven "tentar av" nu (gör prövning) och deltar inte i undervisningen framöver, så kan eleven glömma mycket och blir "sämre" i det språket som hen tidigare har "tentat av".
    Jag tycker du behöver prata med rektor på din skola. Det bästa är kanske att eleven inte tentar av utan deltar i undervisningen och lärarens uppgift är att "utmana" de duktiga elever, ge dem extrauppgifter och se till att de uppnår så hög nivå i ämnet som möjligt.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Studie- och yrkesvägledare