Gäst
    Vi på vår skola har en elev på ett yrkesprogram som vägrar gå på APL. Vad kan vi göra?
    tacksam för ett snabbt svar!
    G.S.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    I Gymnasieförordningen kap.12 §4a -står det att i fall eleven uteblir från undervisning utan att "meddela" i mer än en månad, anses det att hen har "avsIutat" sin utbildning... skola kan skriva av honom eller henne.

    I Gymnasieförordningen kap.4 §12-13 - framgår det att i fall det inte går att få fram APL-plats, kan APL anordnas på annat sätt, t.ex på skolan. Om rektor gör tolkning att det i detta fallet inte går att anordna APL-plats, och skola har möjlighet att erbjuda APL på skolan, får detta ske.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare