MESSO

    Hej! Jag har ett F i biologi 1 och jag måste klara den för att ta biologi 2 innan sommaren så Vilken är bättre? att läsa kursen igen eller att göra ett provning? Finns något plats att läsa kursen via distans utan att ta kontakt med min kommen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser/studerar en kurs "i skolan" (jämfört med att man förbereder sig genom självstudier och gör en prövning). Så, jag rekommenderar att du anmäler dig till komvux för att läsa kursen. Det är komvux i den kommunen där du är folkbokförd som du ansöker hos.
    Ett annat alternativ är att du kan köpa undervisning av t.ex Hermods distans men på det sättet får du inte något betyg; du får sedan göra en prövning (men du studerar ju kursen med lärarhjälp). ang.pris och andra villkor se hermods.se/utbildningar
    Du kan också undersöka (om du vill) om någon folkhögskola skulle erbjuda distansundervisning i biologi 1. Det finns 155 folkhögskolor och du får söka till vilken av folkhögskolorna du vill (folkhögskolorna är inte kommunala). Om studieformen folkhögskola var god se framtid.se/studier/folkhogskola

    Studie- och yrkesvägledare