Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    Meritpoängen är de extrapoängen man kan få för godkända betyg i engelska 7, moderna språk 3 och 4 och i högre kurser i matematik. Läs gärna på gymnasieguiden.se/meritpoäng

    Jag tror du tänker på Meritvärde i stället men då måste du uppge på vilket universitet du vill läsa och helst också Exakt vilken utbildning, det finns extremt många (tusentals) utbildningar som man kan säga till yrket "dataingenjör" - så för att svara på din fråga måste du uppge exakt vilken eller vilka några få utbildningar du är intressera av.

    Det yrket du vill utbilda dig till - Dataingenjör är icke-reglerat, alltså kan man få jobbet som dataingenjör med olika utbildningsbakgrund t.ex med yrkeshögskoleexamen. Och vid antagning till yrkeshögskola spelar betygen viss men inte avgörande roll. Andra meriter, som motivation, resultat från tester och intervjuer, tidigare arbetslivserfarenhet spelar många gånger större roll än hur höga betyg man söker med.
    Däremot om du endast är intresserad av att utbilda dig inom högskola-universitet, då spelar gymnasiala betyg (hur höga de är) mycket stor roll men även här kan man komma in med lägre betyg om man har fått högt resultat från högskoleprovet.
    Inom vilken utbildningsform vill du utbilda dig?
    Kika gärna på exempel på yrkeshögskoleutbildningar, snabblänkarna nedan:
    yhguiden.se/utbildning/hogskolecentrum-arboga/systemingenjör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/mätningsingenjör
    yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/e-mobility-ingenjör
    yhguiden.se/utbildning/teknikhogskolan/cad-ingenjör

    Studie- och yrkesvägledare