MESSO

    Hej! Jag har läst samhällsprogram, och fick ett exman. Nu läser jag natur ämne i Komvux för att jag vill komma in i receptarie program , så hur kommer jag att räkna tex, kemi 1 och 2 med min meritvärde? Kan du förklara till mig eller om det finns något Link som jag kan följa.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du vill bli behörig till utbildningar till Receptarie, i Sverige och i så fall krävs det följande behörighet:
    Grundläggande behörighet + särskild behörighet i form av godkända betyg i gymnasiala kurser Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4.
    Vad gäller ditt meritvärde, så är det en summa av Jämförelsetalet/snittbetyget + de eventuella meritpoängen. Har man inga meritpoäng blir jämförelsetal = meritvärde och det är med meritvärdet som du söker till svenska högskole-universitetsutbildningar däribland till receptarieprogrammen.
    Så här kommer ditt jämförelsetal räknas ut: alla betyg från ditt examensbevis (förutom gymnasiearbetes betyg) räknas in + betyg i de kurserna som krävs för särskild behörighet, alltså (om du söker till receptarieutbildningen) - betygen i Biologi 2, Fysik 1a eller 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4. Om du har eller inte har något betyg i kemi1 spelar ingen roll och betyget i kemi1 kommer ej räknas in (om det ej finns i ditt examensbevis från gymnasiet). Detsamma gäller andra ämnen som t.ex biologi (om du läser biologi 1 och 2 på komvux så kommer endast betyget i biologi 2 räknas in, detta för att det är just den kursen som krävs för särskild behörighet).
    Men du behöver goda förkunskaper inför högre kurser och därför är det bäst att du försöker skaffa dig så bra kunskaper i alla kurser du läser (även i de kurserna där betygen inte kommer räknas in). I vilket fall finns det ingen anledning att avsiktligt satsa på lägre betyg.
    Vad gäller meritpoängen, så plussas de på till jämförelsetalet (snittbetyget). Läs gärna om meritpoängen på gymnasieguiden.se/reportage/meritpoaeng

    Studie- och yrkesvägledare