SaraTson

    Jag har tänkt göra prövningar nu i höst för att gå upp mitt meritvärde så jag kan söka in till högskola nästa år. Om jag förstår rätt så kan jag göra endast göra prövningar i engelska, moderna språk och matte för att lägga till meritpoäng. Stämmer detta?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    börja med att kontrollera om just din högskoleutbildning (den utbildning du vill komma in på) accepterar meritpoängen (några icke-statliga högskolor gör inte det). Kontrollera sedan om du redan nu får några meritpoäng, boka tid med SYV på komvux för det. De kurserna som går att läsa idag och som kan ge meritpoäng är engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt "högre kurser i matematik". Vilka de "högre" mattekurserna är beror på vad din högskoleutbildning kräver för särskild behörighet. Om du tidigare ej läst gymnasiala kurser engelska 7, moderna språk 3 och 4 och/eller högre mattekurser rekommenderar jag att du i första hand försöker komma in på komvux-kurserna och läsa/studera de kurserna med lärarledd undervisning; ofta finns möjlighet att läsa på distans - men kolla med komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Om prövningar...
    Det går givetvis att göra prövningar. Detta om man hittar var man kan anmäla sig... Svårt att hitta, tyvärr. Avgift på 500 kr per prövning (ganska låg avgift) gör att många chansar och anmäler sig och hoppas på att få högre betyg än de redan har eller betyg i nya kurser, även om de ej läst kursen och inte kan innehåll i kursen och många får i så fall F som betyg på prövningen. Eftersom man ej kan försämra sina chanser genom att få ett nytt betyg, så gör många prövningar "i onödan" (när det på förhand är mer eller mindre klart att de inte kommer få godkänt betyg eller att de inte kan använda det betyget de fått för att det kommer inte påverka deras meritvärde).
    Svårt att få högt betyg på prövningen om man ej läst kursen i skolan.
    Till prövningen förbereder du dig genom självstudier eller på annat sätt som du kan (t.ex med hjälp av en privat lärare eller läxhjälpare).
    Hänvisning/lästips:
    gymnasieGuiden.se/meritpoäng
     https://www.fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare
    • SaraTson : Kan jag höja mina meritpoäng genom att till exempel läsa engelska 7 (vilket jag inte gjorde i gymnasiet), eller genom att läsa ett helt nytt modernt språk på komvux?
    • Milla : Ja, det kan du göra.
    • SaraTson : Ok bra att veta. Jag undrar även om det finns någon chans alls att komma in på något program överhuvudtaget på högskola med mitt nuvarande meritvärde. Jag mådde mentalt dåligt i gymnasiet vilket gjorde att jag fick ganska dåliga betyg. Mitt nuvarande meritvärde är 12.03. Kan jag komma in på något med endast dessa meritpoäng? Om inte, är en ökning på 2.5 poäng nog för att kunna komma in på högskola?
    • Milla :

      Det finns högskoleutbildningar som har tomma/lediga platser. tyvärr är också några lärarutbildningar bland de som "dras med" tomma platser. På en sådan utbildning där tomma platser "lyser med sin närvaro" antas alla behöriga sökande, oavsett hur lågt meritvärde de har. ... Sedan är det också en fråga om att klara hela utbildningen och kunna ta examen på slutet?. Att komma in på en utbildning är endast första steget. Det är tyvärr så att många som påbörjar olika utbildningar tvingas att hoppa av... de klarar inte läsa på den höga kunskapsnivå och det höga tempo som utbildningen kräver. Jag förstår att det finns förklaring till varför du fick låga betyg. Problemet är bara att dina kunskaper motsvarar ju (förhoppningsvis, om det är rättvisa betyg du fick) dina kunskaper. Med svaga förkunskaper har man sämre chans att klara utbildning på högskola-universitet eller på en yrkeshögskola eller någon eftergymnasial utbildning, över huvudet taget. Du kan i antagningsstatistiken se de tidigare antagningsgränserna... men det är ju ingen som vet hur antagningsgränserna kommer se ut i framtiden. Antagningsgränsen uppstår i konkurrensen: det finns ett visst antal studieplatser och så konkurrerar de som söker just den utbildning just vid den omgången (starten på utbildningen) - med sina olika meriter. Konkurrensen sker också i olika urvalsgrupper: Högskoleprovsresultat ger plats att konkurrera i HP-urvalet, t.ex... Du kan alltså göra högskoleprovet och kommer i så fall konkurrera i HP-urvalet. Du kan samtidigt också försöka höja ditt meritvärde. Men tänk också på de faktiska kunskaperna som du har. Goda kunskaper i matematik och engelska (bland annat) krävs inom de flesta utbildningar på högre nivå (alltså på eftergymnasiala utbildningar) - det är just därför som högre kurser inom de ämnena (engelska & matte) som ger meritpoäng. Vad gäller moderna språk t.ex spanska, tyska eller franska, eller polska, eller arabiska så beror det väldigt mycket på vilken utbildning (inom vilket kunskapsområde) man satsar på men allmänt, är det tänkt, att det är "bra att kunna fler språk", så därför ger även moderna språk (nivå 3 och 4) meritpoäng/extrapoäng.

    • SaraTson : Tack för ditt svar! Har också en till fråga. Om jag gör högskoleprovet och får ganska bra resultat på engelska och svenska delarna, men inte lika bra på mattedelen, kommer matten att väga ner det slutliga resultatet mycket då? Väger de tre delarna lika tungt?
    • Milla :

      Högskoleprovet består av 8 olika delar, se information på studera.nu/hogskoleprov/infor-hogskoleprovet/beskrivning-av-hogskoleprovets-delprov -- jag kan inte svara om hur "tunga" de olika delarna är... du får läsa på länken, ovan och dra egna slutsatser eller ställ frågor i facebook-gruppen om högskoleprovet (min erfarenhet är att de svarar ganska snabbt och ger bra svar) - man frågar alltså de ansvariga för gruppen "Allt om högskoleprovet". Se facebook.com/alltomhogskoleprovet

    Läs alla kommentarer