Naturtjej

    Hej. Jag går första året på naturlinjen och ska göra mitt första individuella val. Jag vill läsa båda engelska 7 och matte 5 men förstod det som att man kunde välja engelska 7 inför tvåan men inte läsa kursen förrän trean. Problemet är att när jag logga in för att göra mitt val finns inte engelska 7 att välja och min syv säger nu att man inte kan läsa engelska 7 förrän trean. Betyder det här at jag måste välja något annat nu och ta engelska 7 som utökad kurs sen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    engelska 7 är en högre kurs än engelska 6 (man behöver kunna innehåll i eng6 innan man börjar läsa eng7); gymnasieeleverna brukar läsa engelska 5 under första året på gymnasiet och eng 6 - under årskurs 2 och i fall gymnasieskolan erbjuder möjlighet att läsa eng 7 (vilket inte alltid är fallet) kan man läsa eng 7 under årskurs 3.
    Titta gärna i programplanen för NA - se gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/NA/programplan/Programplan_NA.pdf . I programplanen för NA kan du se att kursen engelska 7 får läsas även som programfördjupning. Oavsett i "vilken kategori" man läser kursen, är det ändå samma kurs med samma innehåll och samma betygskriterier. I vilken kategori kan just du läsa den kursen och om du, över huvudet taget, ska få möjlighet att läsa den, kan jag tyvärr inte svara på.
    Du bör få svar på den fråga från SYV på din skola. Jag kan endast förklara för dig hur den generella programstrukturen för ditt gymnasieprogram bör se ut om du vill kunna uppnå kraven för examensbevis; i programplanen, ovan, ser du vilka kurser som ingår i din utbildning som obligatoriska och vilka kurser som, generellt sett, får läsas som valbara. Vilka valbara kurser som varje enskild gymnasieskola kan erbjuda måste man fråga på just den skolan. Att redan under årskurs 1 välja kurser inför årskurs 3 är ovanligt. Inför årskurs 3 brukar eleverna få välja kurser i mitten av andra årskursen.

    Studie- och yrkesvägledare