Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    komvux kan man börja läsa tidigast 1 juli det kalenderåret man fyller 20 år eller om man har genomfört en 3-årig utbildning på ett av gymnasiets nationella program (i det fallet söker eleven till komvux när hen redan har fått Examensbevis från gymnasiet eller Studiebevis från gymnasiet och då kan man vara "hur ung som helst").
    På allmänna kurser på folkhögskolorna kan man börja läsa den terminen under vilken man fyller 18 år.
    En elev som är så pass ung (16 år och fyller 17 år om några månader) är endast "berättigad" att läsa inom gymnasieskolan. Det finns en distansgymnasieskola - Korrespondensgymnasiet som har av skolverket fått uppgift att undervisa de elever som inte kan gå i en "vanlig gymnasieskola" (eleven måste ha bevis på att hen inte kan gå i en vanlig gymnasieskola, vilket t.ex kan vara läkarintyg eller utlåtande från en psykolog). Kika gärna på skolans presentation på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet Det är tyvärr inte självklart att bli antagen till den skolan (som i folkmun brukar kallas för "Korr-on-line").
    Vi råder att så långt det går undvika att hoppa av gymnasiet. Det finns några olika lösningar man kan pröva... T.ex om det finns hälsoorsaker så kanske eleven kan bli sjukskriven på heltid eller på deltid. Även om eleven är av läkaren sjukskriven på heltid, så kan hen delta i skolarbetet så mycket hen orkar. Fler förslag på olika lösningar - se fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    I absolut värsta fall, om eleven hoppar av gymnasiet och är för ung för att börja på komvux eller på en folkhögskola, rekommenderar vi att snarast ta kontakt med kommunens KAA-ansvarig och att påbörja bedriva självstudier. Inom ämnet matematik finns det t.ex en mycket bra gratis sida - www.matteboken.se Tanken här att i fall man har kunskaper, så kan man senare skaffa sig betygen t.ex genom prövningar. Hoppar man av gymnasiet, så är man inte längre gymnasieelev och får i så fall göra prövningar i hela Sverige. Prövningsbetygen kan senare ingå i examensbevis från komvux. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar och det är inte gratis. Avgift för prövning är 500 kronor per kurs och tillfälle och man får inte pengarna tillbaka om man får F-betyg (icke-godkänt).
    Det går att köpa undervisning i gymnasiala kurser hos t.ex Hermods distans men där får man inga betyg. Om man köper undervisning och skaffar sig kunskap (eller skaffar sig kunskap genom självstudier) och hittar var man kan göra prövningar, så kan man samla på sig prövnignsbetygen tills man är gammal nog att börja läsa på komvux. För att kunna ta ut examensbevis från komvux måste man ha läst minst en kurs, som ska ingå i examensbevis, på komvux.
    OBS! det är inte förbjudet för utbildningsförvaltningen att köpa undervisning av komvux för en elev som inte kan gå på gymnasiet. Dock görs det mycket sällan. Du, som vårdnadshavare, kan vända dig till ansvariga "på kommunen" (den kommunen där eleven är folkbokförd) och önska att de köper undervisning av komvux. Dock ska man vara beredd på ett negativt svar på den frågan.
    Du får också gärna kontakta skolverket och ställa din fråga där. Jag tror du får samma svar av skolverket som jag ger dig nu. I annat fall får du gärna höra av dig (vi vill också lära oss mer om olika lösningar som kan finnas i olika situationer kring elevernas skolgång).
    Hänvisningar/lästips:
    framtid.se/studier/komvux
    gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet
    fragasyv.se/info/gymnasieavhopp
    https://www.fragasyv.se/info/provning
    framtid.se/studier/folkhögskola

    Studie- och yrkesvägledare