Anonym2000

    Hej! Har nu efter min gymnasieexamen läst till både spanska 4 och matte 5 som inte ingår i min gymnasieexamen, dvs att jag har totalt 2600 gymnasiepoäng. Min fråga är om jag kan ersätta ett ämne jag har sämre betyg i än vad jag t.ex fick i matte 5 så jag kan söka till våren med 2500 poäng istället för 2600 ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, i dokumentet Examensbevis kan ingenting ändras. Du kan inte ta bort kurser eller lägga till nya kurser i ditt examensbevis.
    Följande gäller: om du har examensbevis från gymnasiet, bortse från betyget i kursen Gymnasiearbete,100poäng. Alla de resterande 2400poäng räknas in i ditt snittbetyg som kallas för jämförelsetal (och detta helt oavsett om du efter det att du fick ut ditt examensbevis läst nya kurser). Sedan kommer ännu fler poäng räknas in, om de nya kurserna krävs för särskild behörighet eller om de ger dig meritpoäng. Om du inte redan, innan du fått betygen i Spanska 4 och Matte 5, hade max meritpoäng som är 2.5, då kommer de nya betygen räknas in, också, alltså ihop med de 2400poängen från examensbevis från gymnasiet. Kurserna som ger dig meritpoäng bidrar med sina betyg till snittbetyget (och detta även om de kurserna inte inom i ditt examensbevis). Läs gärna information på gymnasieguiden.se/merit

    Studie- och yrkesvägledare