Ruvini
    Jag ska snart börja nian. I åttan läste jag sammanlagt 18 ämnen (inklusive modernt språk och modersmål). Jag vet att betyget i modernt språk läggs till, till de 16 bästa betygen. Jag har ett bättre betyg i modersmål än musik. Kan jag då ersätta mitt musikbetyg till modersmåls betyget (och räkna in det till de 16 bästa betygen)

    Tack på förhand!

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du behöver inte räkna fram Betygspoängen/Jmf***/meritvärde själv. Det kommer gymnasieantag.kansliet att göra. Den siffran, som verkligen Gäller, räknas av gymn.antag.kansliet fram på de betyg som kommer finnas i ditt slutbetyg från grundskolan (majoritet av de betygen sätts i slutet av maj det året du går år9 på grundskolan).
    Därför att det som vi råder dig att göra är att du gör ditt bästa i alla ämnen du läser! Lycka till med dina studier!
    Julia
    P.S: Jmf - är förkortning för "jämförelsetal";
    Meritvärde förkortas oftast till Mtv.
    När man söker Efter gymnasiet - till exempel vill högskola/universitet, är det rätt olika vad Jmf och Mtv är, men när man söker till gymnasiet är det samma "siffra" men som kan i olika delar av Sverige kallas för olika "ord"/begrepp - ofta kallas den siffran för "betygsp."BP/betygspoäng.

    • : Tack så mycket! Skolan hade räknat ut mitt merit på SchoolSoft (en studentportal som liknar hjärntorget) då hade de räknat med mitt musik betyg istället för mitt modersmålsbetyg som betyder att jag fick 7,5 poäng mindre. Jag tror att det är bäst att informerar detta till skolexpeditionen???
    • Anna : Det är med gymnasieantag kansliet du i första hand bör prata.
    • Anna : Om du ska snart börja nian, behöver du ännu inte göra ngt alls. Det är de betygen du får i slutet av åk9 som ligger till grund för antagning till gymnasiet ! ;)