Anja
    Hej jag går pandra året på gymnasiet (NVNV) och har hört några personer prata om att man kan läsa en utökad kurs och ersätta ett dåligt betyg med betyget på den kursen. Jag undrar om det är sant och i sånna fall är det några specifika kurser som man kan läsa utöver det som står i min poängplan?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Anja!

    Det som gäller för Utökader kurser är

    1. det är inte en rättighet att läsa en utökad kurs, man ansöker och rektor beslutar; det är ett Undantag att läsa en utökad kurs och vi rekommenderar inte att läsa utökat, därför att man läser i så fall på mer än heltid och riskerar att överanstränga sig och/eller få lägra betyg i alla kurser (på grund av att man sprider sina krafter på fler kurser);

    2. om man läser en eller flera Utökade kurser, då kommer den eller de utökade kurser markeras med U i Examensbeviset. De U-kurser räknas in i jämförelsetal om de krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng. Alla andra "vanliga kurser" räknas ocskså in, dvs U-kurs ersätter inte en vanlig kurs. Om en U-kurs inte krävs för behörighet och inte ger Meritpoäng, räknas inte betyg i U-kurs in i jämförelsetal (betyget finns med på Examensbeviset men det är "som om man inte har det betyget").

    U-kurser läser man för att få Kunskap i ett viss ämne, eller om man behöver den kursen för behörighet till en viss eftergymnasial utbildning - eller om man vill ha Meritpoäng.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv