L
    Hej!
    Jag går sista året på naturbruksprogrammet och har senare tänkt att läsa vidare till sjuksköterska men har upptäckt ett problem. Jag har endast läst naturkunskap 1a1 och behörighetskravet är naturkunskap 2. Såg att de som går vård och omsorg kan ersätta naturkunskap 2 med andra kurser och så är det för mig med om jag ska läsa till djursjukskötare. Men jag antar att jag inte kan ersätta mina kurser för sjuksköterskeprogrammet i.o.m olika linjer även om vi läser sådant som har med humansidan att göra väldigt mycket i djurämnena.

    Hur gör jag efter gymnasiet för att bli behörig?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    i Generella ersättningsmöjIigheter för Naturkunskap 2 står det:

    Så om du har eIIer får Godkända betyg i

    Naturkunskap 1a1
    och

    ETT AV FÖLJANDE:

    antingen Djuren i Naturbruker och Djurhållning

    eller

    Djuren i naturbruket och Växtoding1

    eIIer

    Växtkunskap 1 och Trädgårdsodling

    eller

    Mångbruk i skog samt någon av kurserna Skogsskötse1, Jakt & viltvård1 eller Fiske& vattenvård1

    då borde det vara samma som om du hade godkänt betyg i naturkunskap 2.

    Se om du kommer att få det mot slutet av gymnasiet och i så fall kan du söka redan innan mitten på april 2017 och komma in på högskole från hösten 2017. Du förlorar inget på att göra ansökan tiII högskoIa. I värsta faII får du svar OBEHÖRIG ... tråkigt men inte farligt. :) Glöm inte att komplettera med Examensbevis innan mitten på juni 2017 - innan sista kompletteringsdag på Antagning.se

    Ansökan till högskola gör man senast i mitten på April, men kan sedan komplettera med betyg fram till mitten av juni.

    Om du inte blir behörig på gymnasiet, kan du efter gymnasiet komplettera genom att läsa på Komvux eller genom självstudier och prövning. Komvux söker man i den kommunen där man är folkbokförd. Prövning får man göra överallt den "den aktuella kursen ges", dvs om det är Naturkunskap 2 du vill pröva i, kan du ansöka överaIIt där undervisning i den kursen bedrivs. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr. Betyg i prövningen är = med betyg i slutet av en läst kurs, ingen skillnad vad det gäller behörighet.

    Läsa på komvux skulle jag dock föredra, för att då får man Undervisning + kanske också kan få rätt till ekonomisk hjälp under studietiden. Det får man inte när man gör prövning, - då läser man på egen hand på sin fritid, betalar för prövningen och under förberedelsetiden ej har rätt till studiestöd.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Gäller detta om jag ska söka till sjuksköterska alltså? Vill inte läsa på komvux i onödan.
    • Anna : Eftersom det är GENERELL ERSÄTTNINGSMÖJLIGHET då borde det gälla överallt - till alla utb där naturkunskap 2 krävs för behörighet. Men du får gärna kontrollera. De som bestämmer är Antagning.se - de svarar i telefon mellan 9.00 och 16.00 på vardagar och tel.nr är 0771-550 720 - ring dem och fråga. Det är deras bedömning och beslut som gäller.