Elev

    Hej! Jag undrar ifall det skulle vara möjligt att byta ut naturvetenskaplig specialisering mot en annan 100 poängs kurs. Specifikt undrar jag över programmering. Natutvetenskaplig specialisering ligger som en kurs under programfördjupningskurser och är, som jag förstått, skolan som valt.

    • Milla : Har du redan fått ut ditt examensbevis från gymnasiet eller läser du på gymnasiet nu? Vilken årskurs du läser på gymnasiet? Om du läser på gymnasiet, vilket program och inriktning läser du?
    • Elev : Jag går i tvåan på gymnasiet just nu och läser Natur med profil entreprenörskap.
    • Pia : Vilka valbara kurser som går att välja mellan bestämmer gymnasieskolan. En skola kan också välja åt eleverna och säga att alla ska läsa de här "valbara" kurser. Lärarbrist och andra svårigheter kan göra det omöjligt för skolan att ge eleverna något val; skolan kan tvingas att välja åt eleverna, för att i annat fall riskerar eleverna inte kunna uppfylla kraven för examensbevis och mister då möjlighet att komma in på högskoleutbildning direkt efter gymnasiet.
    • Elev : Så är inte fallet. Programmering finns med som en valbar kurs. Under mina individuella val har jag dock valt Matematik 5 och Engelska 7 för att få maximal meritpoäng. Frågan är därför om det skulle vara möjligt att ersätta Naturvetenskaplig specialisering med denna kurs som skolan redan erbjuder.
    • Milla :

      titta på programplan för NA >>; du ser där att kurserna Programmering 1 och 2 får på NA läsas som programfördjupning; och "vilka som helst" kurser får läsas som individuellt val. Om du i din individuella studieplan ser att det ligger en valbar kurs till nästa läsår som du inte har valt eller om du valt förut men nu vill ändra ditt val - kontakta studie-och yrkesvägledare på din skola (snarast); saken är den att skolorna planerar på lång sikt: lärarkapacitet fördelas tidigt på våren inför nästa läsår. OBS! om för få elever önska läsa en valbar kurs då kan inte kursen starta för att skolan har ju inte råd att bedriva individuell undervisning eller undervisning i en mycket liten grupp. Prata med SYV-en på din skola, är mitt råd. Du får, om du vill, visa det här trädet här på forumet (om du tror det blir till hjälp för dig), till SYV och till vem annars du vill. Lycka till! återkom gärna och berätta hur det går med kursbytet! Vi håller tummarna!

    • Elev : Som om jag förstått det rätt så ska det vara möjligt att byta ut en kurs under programfördjupningen mot en annan förutsatt att skolan oavsett ska hålla i båda kurserna och ingen av de är fulla.
    • Mikael : Ja, det är så som det brukar vara. Men det finns viktiga detaljer: hur schemat ser ut - om du på samma tider som den önskvärda kursen ska gå har lektioner i en annan kurs som är obligatorisk eller som du absolut vill gå, så kan du inte läsa båda kurserna (för att du kan ju inte klona dig). En annan sak är det du skriver "ingen av kurser är full"... men det finns grader i detta. T.ex om till en av kurserna har 30 elever anmält sig och till den andra - 20 elever, och så vill eleven från 20-elevers kurs byta till den andra kursen, så kanske hen inte får, för att för att kursen ska kunna starta måste minst 20 elever börja kursen och då blir de bara 19, och i den andra kursen blir de 31 i stället... bara för att ta ett exempel. På gymnasieskolorna brukar man sätta "deadline" för inlämnandet av önskemål av valbara kurser. Missar man deadline kan man bli placerad i "någon kurs" ändå. Men även om man lämnar in sitt önskemål i tid, så är det inte garanterat att man får läsa exakt alla de kurser som man önskar. Är det för få elever som anmäler sig, kommer inte kursen att starta. Är det för många - så får vissa gå den kursen och andra - inte. Exakt hur skolan väljer vilka elever som prioriteras, kan vara olika: man kan gå på betygen och närvaron (de med högre betyg och bättre närvaro kan prioriteras); man kan också gå på andra kriterier, som t.ex motivering om varför just du vill läsa just den här kursen. Det du som elev kan göra är att lämna in dina önskemål i tid, innan dead-line och i fall motivering krävs försöka lämna en bra motivering. Mer än så kan vi inte här på FRåGA SYV säga... Vår erfarenhet är att majoritet av eleverna får gå de valbara kurser som de önskade gå (av de som skola kan erbjuda) men vi får också frågor från elever och föräldrar som skriver om att vissa elever inte fick gå kurserna som de önskade sig.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Grim,

    det är helt olika situationer:

    --- om man i dokumentet Examensbevis som redan är utfärdat, har betyg i en kurs
    eller

    --- om man ska nästa läsår läsa en valbar kurs.
    För att svara på din fråga måste vi veta i vilken situation (av de ovan nämnda) som du befinner dig.

    Studie- och yrkesvägledare