Anders

    Hejsan, min fråga gäller PRAO på grundskolan. Jag upplever det svårt att hitta PRAO-platserna. Många elever vill ha ganska mycket hjälp. De har ibland ganska stora krav på att det ska vara en specifik PRAO-plats, exempelvis på Arkitekt-byråer eller hos en Tandläkare... :) och själva kan de inte hitta en plats; föräldrarna kan inte alla gånger hjälpa heller. De elever som inte hittar någon plats där de vill vara eller där de över huvudet taget kan vara - blir allt fler för varje år, är i alla fall min erfarenhet. Vad finns det att göra? Några idéer? t.ex vilka "aktiviteter" kan man köra i stället för den "klassiska PRAO-n"? Alla idéer och förslag välkomnas! Vill också passa på att önska er en trevlig 6 juni imorgon ☺ Anders A.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders!

    Det är absolut sant att det kan vara svårt att hitta PRAO platserna. Och det blev ännu svårare med de nya kraven från Arbetsmiljöverket om att göra "säkerhetsbedömning" och rektor är ansvarig för att säkerhetsbedömning görs. Det medförde att många grundskolor "ställde in" PRAO helt och hållet, tyvärr. Det är bra att ni på er skola ändå har PRAO!

    Jag förstår att det kan vara svårt att hitta platserna. Vi har erfarenhet av att vissa grundskolor erbjuder de så kallade "ersättningar" för PRAO - till alla elever eller bara till de elever som inte vill ha "vanlig Prao" eller inte kan hitta plats där de vill vara.

    De "ersättningar för Prao" som vi idag känner till är följande:
    a) göra studiebesök på många olika arbetsplatser i stället för att vara en prao-elev; Studiebesök kan man göra i grupp eller enskilt. Man kan ge eleverna uppdrag att göra observationer och korta intervjuer med personal på de arbetsplatserna som de besöker; sedan kan eleverna redovisa vad de sett och lärt sig på de olika arbetsplatserna - och de kan redovisa i olika former: uppsatser; muntliga framträdanden eller t o m göra fotoutställning på skolan /varje elev bidrar med minst en bild med tillhörande kort beskrivning vad bilden föreställer/;

    b) pröva-på på gymnasieskolorna: exempelvis boka "vara elev för en dag" på fem olika gymnasieskolorna eller på olika program på en och samma gymnasieskola (en utbildning per dag måndag till fredag); på samma sätt som med studiebesöken, se ovan :), kan man be eleverna att "redovisa" sina erfarenheter från de olika gymnasiala utbildningar - i uppsatere, muntliga redovisningar inför små eller stora grupper eller göra någon form av utställning; alla svenska gymnasieskolorna /både i Sverige och >>Utomlands/ hittar man på www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    c) helt och hållet "teoretisk" PRAO - på skolan eller hemma - undersöka olika yrken och utbildningar och/eller arbetsmarknaden i Sverige och/eller utomlands. Exempelvis är vår erfarenhet att vissa elever blir mycket förvånade när vi svarar att det ej finns "jobbgaranti" i Sverige. Vissa elever tror alltså att om man går en viss utbildning så får man jobb inom det yrket, typ garanterat... vilket inte stämmer. Det kan vara bra att eleverna får en realistisk bild av arbetsmarknaden.
    Vill man ha en överblick över olika yrken - kan man gå in på www.framtid.se där det finns tusentals olika yrkespresentationer.

    Bästa hälsningar

    ANNA