Hej Emma,
    det bästa rådet jag kan ge dig är att du läser noga allt som står på utbildningarnas egna webbplatser; att du jämför innehåll (kurser som ingår) i de programmen och att du tar kontakt med studievägledare på de institutioner som de programmen ges på.

    Statsvetare är ett icke-reglerat "yrkes-kluster" - i alla fall så är fallet i Sverige. Det är ett antal "liknande yrken" som ingår i gruppen "statsvetare". Formellt sett, finns det inte några strikta krav på vilken utbildning man ska ha. Varje arbetsgivare får fritt bestämma vilken kompetens de söker och bedöma att i princip "vilken utbildning som helst" som passande för anställning som Statsvetare. Detta gör det mycket svårt att ge råd kring vilken utb.som är "bättre" eller gör större chans att få jobb efter utbildningen.
    Välj i första hand det programmet som ligger dig "varmare om hjärtat", men sök i andra- och i tredje (och så vidare) hand även andra utbildningar (program eller kurser).

    Du får också gärna titta på yrke/europavetare och på andra yrkespresentationer på www.framtid.se